mawar putih

mawar putih

Wednesday 18 January 2012

NOVEL : ALAMAK !! SUAMIKU 'STUDENT' KU 1


NOVEL : ALAMAK !! SUAMIKU ‘STUDENT’ KU
BAB 1
   Haikal melangkah laju ke rumahnya , angin yang bertiup lembut mencengkam kulitnya tambahan pula kedinginan musim sejuk yang belum berakhir . Terketar – ketar jarinya membuka pintu rumah sewanya , suis lampu di petik . Kelibat rakannya tidak kelihatan , dia melangkah ke biliknya . Haikal menggelengkan kepalanya .
“ Woi Is , membuta ja kerja hang . Bangunlah !!” tempelak Haikal .
“ Ala Kal , kelas aku lewat lagi la . Bagilah chance aku landing dulu .” Iskandar bersuara .
“ Banyak cantik muka hang . Hang ni lupa ka buat – buat lupa ?”
“ Lupa apanya , betul la kelas aku petang nanti .”
“ Cik Abang Is …… you ada appointment dengan kaunselor setengah jam dari sekarang .” Haikal berbicara ala – ala lelaki lembut .
What !!!”
“ Ye , Abang Is …..” Haikal mengangguk .
“ Kal , stop it . Geli aku dengar .” Iskandar segera bersiap , dia hampir terlupa  nasib baik kawannya Haikal memperingatinya .
“ Woi , tak mandi ka ?”
“ Tak sempat , nanti  ‘buah hati’ aku ternanti – nanti pula .” Iskandar berseloroh sambil tersenyum .
“ Harapkan muka ja handsome  tapi segan mandi . Hang ni betui ka ada affair dengan kaunselor kita tu?” tanya Haikal .
“ Kenapa jealous ke ?”
“ Aku nak jealous ? Takdak makna . Lainlah hang nak ngorat tunang aku .”
“ Sayang sangatlah kat Watie dia tu .” Iskandar mengusik .
“ Sapa tak sayang tunang oi ……” Haikal tersenyum .
“ Dahlah aku gerak dulu . Kalau layan hang sampai bila pun tak habis .” Iskandar mengatur langkah ke universitinya . Terukir sebuah senyuman di bibirnya , telatah rakannya itu mengusik hatinya .
   Dia mengenali Haikal sejak setahun yang lalu semasa pendaftaran pelajar berlangsung . Haikal berasal dari utara tanah air , walaupun  berlainan loghat Haikal seorang yang baik . Pada mulanya memang sukar untuk dia memahami percakapan Haikal tetapi lama kelamaan dia pula yang terikut cara percakapan rakannya itu .
                             +++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
   Setibanya Iskandar di hadapan bilik kaunselornya dia menarik nafas  , jam di tangan menunjukkan pukul 11. 10 pagi . Dia telah terlewat selama 10 minit . Dia mengetuk pintu bilik kaunselornya .
TOK ! TOK ! TOK !!
Come in .” Iskandar memulas tombol pintu , dia meloloskan diri ke dalam pejabat kaunselornya . Pintu ditutup , ini kali kedua dia masuk ke bilik tersebut .
“ Selamat pagi Cik ,” sapa Iskandar .
“ Assalamualaikum ,” Syifa memberi salam dan senyuman manis .
“ Err … Waalaikumussalam ,” Iskandar membalas senyuman .
“ Sila duduk .”
“ Terima kasih .” Iskandar duduk berhadapan dengan kaunselornya .
“ Is , awak nak minum ke ?” tanya Syifa .
“ Err ….tak yah susah – susah Cik . Saya dah sarapan tadi ,” bohong Iskandar .
“ Tak susah pun ‘3 in 1’ je . Lagipun panjang lagi perbincangan kita ni .”
“ Cik dah ada solution  ke pasal kes saya ni ?”
“ Kalau saya cakap ada macam mana ?” Syifa mengangkat keningnya . Dia meletakan satu mug hot chocolate di depan Iskandar .
“ Betul ke , Cik ?” riak wajah Iskandar kelihatan ceria .
Yup . Tapi complicated sikit . Kiranya both of us akan dapat kebaikannya , bak kata orang business ‘win win situation’ .”
“ Kita ? Kenapa Cik pun terlibat ?”
“ Sebelum saya terangkan dengan terperinci . Awak kena janji yang perkara ini hanya kita berdua je yang tahu . Tiada orang ketiga . Awak boleh tolak cadangan saya kalau awak tak sanggup . Ok ?” Syifa memandang Iskandar sambil berpeluk tubuh .
“ Saya janji . Boleh Cik terangkan sekarang ?”
“ Ok , tapi jangan mencelah semasa saya bercakap . Perkara ini serious bukan main – main , dah banyak kali saya pertimbangkan kebaikan dan keburukannya serta risiko yang terpaksa kita ambil . Awak dah bersedia ?”
“ Dah ,” jawab Iskandar dengan yakin walaupun hatinya tidak tenang memikirkan apakah penyelesaian yang akan diutarakan oleh kaunselornya .
   Syifa melepaskan keluhan , betapa malunya dia hendak menyatakan perkara tersebut . Tetapi dia benar – benar terdesak , perkara ini tidak boleh ditangguhkan lagi jika tidak meranalah hidupnya .
“ Kita KAWIN .” Syifa bersuara tegas bagaikan seorang inspektor polis tetapi di dalam hatinya hanya Allah yang tahu betapa malunya dia .
“ Hah …” Iskandar terkejut .
“ YA ALLAH AKU KENA JADI PAK SANGGUP KA ?” desis hatinya .
“ Cik ….” Belum sempat Iskandar bertanya lanjut , Syifa bersuara .
Now listen to me.” Syifa menceritakan masalahnya kepada Iskandar . Dia menerangkan perancangannya dengan teliti . Mereka berbincang hampir 30 minit .
“ Sebelum awak buat keputusan , saya nak awak pertimbangkan betul – betul .” Syifa bersuara .
“ Cik , saya dah buat keputusan . Kita KAWIN . Lagipun saya tak rugi apa – apa .” Iskandar bersetuju .
“ Kalau itu keputusan awak , next week kita nikah . Di sebabkan awak setuju , saya bagi allowance € 500 every month .”
“ Alhamdulillah . Terima kasih Cik . Banyaknya duit Cik ? Dahlah tolong saya bayar yuran pengajian sekarang ada lagi tambahan .” Iskandar berseloroh .
“ Tak banyak pun . Kalau nak tampung kita berdua lebih dari cukup saya rasa .” Syifa menguntumkan senyuman .
“ Kalau begitu saya pun nak jadi lecturer .”
“ Baguslah , belajar betul – betul . Nanti saya boleh tengok – tengokkan awak study , lagipun saya masih study lagi .”
“ Cik , masih study ?”
“ Aah … saya dapat tawaran buat PhD , university tawarkan .” Iskandar mengangguk faham .
“ Cik , saya ada request .”
“ Apa dia ?”
“ Saya rasa formal sangat panggilan kita . Kita tukar , boleh ?”
“ Ok . Awak boleh panggil saya Syifa . Saya panggil awak Is , takkan nak panggil abang pula kan ,” Syifa ketawa kecil .
“ Apa salahnya , kita kan dah nak kawin .” Iskandar mengusik .
“ Is , awak pun tahu saya tua dari awak . Kalau setahun dua tak lah janggal sangat , tapi saya ni tua 4 tahun dari awak . I’m 25 and you pula baru 21 .” Wajah Syifa mencuka .
“ Saya tahu . Tapi Syifa tak nampak tua pun . Seriously .” Iskandar bersuara .
“ Dahlah . Awak takde kelas ke ? Nanti apa – apa hal I give you a call , mesej ke ….”
Ok , see you later .” Iskandar bangun dan menapak keluar dari bilik kaunselornya .
Bye .” Syifa tersenyum .

No comments:

Post a Comment