mawar putih

mawar putih

Friday 15 August 2014

CERPEN : JOM, KITA BERCINTA ...


CERPEN : JOM , KITA BERCINTA ….
“ Qif , bila nak pergi jemput menantu mama tu ?” Soal Puan Najwa kepada anak tunggalnya .
“ Qif baru nak tempah tiket flight , mama … Kalau ikut rancangan Qif , hari Rabu baru Qif nak ke Penang . Mama nak ikut tak ?” Thaqif bertanya sambil jari jemarinya ligat menaip nama untuk penerbangan ke Penang . Beli online je , mudah ….
“ Mama tak naklah . Papa kamu tinggal sorang-sorang di rumah . Kamu pergilah . Lagi bagus kalau kamu bawa isteri kamu pergi honeymoon . Untung-untung mama dapat cucu .” Puan Najwa berseloroh . Wajah anaknya di pandang . Thaqif tersenyum .
“ Boleh ke mama ?” Soal Thaqif .
“ Mestilah boleh . Kamu kan dah jadi suaminya yang sah . Lagipun dah 6 bulan kamu berdua nikah .” Puan Najwa tersenyum .
“ Alahai , anak tunggal aku ni … Tahulah masih sekolah tapi takkan bab-bab begini pun bendul ?” Desis hati Puan Najwa .
“ Mama tak kisah ke , kalau Qif dengan Aufa ada baby awal ?” Thaqif meminta kepastian .
“ Mama lagi suka . Dulu mama dengan papa kahwin lambat . Sebab tu ada kamu sorang je . Jadi , papa dengan mama buat keputusan untuk kahwinkan kamu .”
“ Mama , bukan ke Qif kahwin awal sebab wasiat atuk ?” Thaqif musykil . Setahunya dia nikah muda sebab wasiat atuknya .
“ Wasiat atuk tu , salah satu sebab mengapa kamu kahwin awal . Tapi persetujuan mama dan papa pun penting juga . Papa kamu tak nak hubungan dengan rakannya terputus . Jadi , bapa mertua kamu setuju dengan cadangan papa kamu . Walaupun Aufa tua daripada kamu tapi papa dengan mama setuju sebabnya Aufa tu budak baik . Mama memang berkenan dengan Aufa…” Terang Puan Najwa . Teringat dia akan menantunya yang tua 4 tahun daripada anaknya . Thaqif sudah pun membuat pembelian online .
“ Owh ... Mama , kita orang baru belajar bercintalah . Pasal cucu tu , Qif belum bincang dengan Aufa . Lagipun Qif belum habis sekolah lagi . Aufa pula baru je habis study . Konvo pun belum …” Kata Thaqif .
“ Ikut suka kamu berdualah . Tapi mama tak mahu kamu berdua tangguh lama-lama sangat . Mama dah tua , lagi 5 tahun mama dah umur 55 . Mama teringin nak pegang cucu .” Pinta Puan Najwa . Kesal pula rasanya memilih sangat pasangan ketika waktu mudanya . Sebab itulah dia membuat keputusan untuk mengahwinkan anaknya pada usia yang muda . Thaqif mendirikan rumahtangga di usia 19 tahun . Aufa pula sudah berumur 23 tahun .
                     +++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
“ Aufa , Qif rasa kita patut umumkan status kita . Qif tak boleh tengok isteri Qif tiap-tiap hari dapat hadiah . Kalau yang kasi tu perempuan takpe ? Tapi lelaki kot …” Thaqif berterus-terang . Dia tak sanggup lagi melihat isterinya menjadi rebutan para pelajar dan juga guru lelaki di sekolahnya . Ini sebab mamanya lah , pergi tawarkan jawatan guru ganti kepada Aufa.
“ Qif pun tahu bukan Aufa yang minta tapi diaorang yang kasi . Aufa pun tak suka juga . Rimas . Tapi , kita dah janji dengan mama tak nak declare before majlis kenduri . Lagipun , Qif yang cakap dulu Aufa ni kakak saudara …” Aufa berbicara . Wajah Thaqif di pandangnya. Semakin lama di renung semakin kacak pulak suaminya ini .
“ Tapi … Tapi ….” Thaqif serba salah . Dia tak mahu isterinya jatuh cinta dengan orang lain terutamanya Cikgu Zul yang minat gila dengan isterinya itu .
“ Tapi apa ?” Soal Aufa tidak sabar . Macam ada sesuatu yang ingin di katakan suaminya .
“ Qif sayangkan Aufa .” Jawab Thaqif spontan . Terkejut dek soalan isterinya tadi .
“ Hah ?” Aufa pula terkejut .
“ Qif cintakan Aufa . I love you .” Ucap Thaqif . Dia memberanikan dirinya untuk berterus-terang . Semenjak mereka tinggal bersama , perasaan cintanya mula mekar . Tangan Aufa di raihnya  .
“ Aufa … Aufa …” Bicara Aufa tersekat . Dia tidak menyangka Thaqif akan membuat pengakuannya hari ini . Kelu semua bicaranya . Dia melarikan pandangan matanya dari terus di tatap Thaqif . Malu …
“ Aufa sayangkan Qif tak ?” Soal Thaqif . Wajah isterinya di alihkan ke arahnya . Aufa malu . Dia menundukkan wajahnya . Merah sudah pipi Aufa . Thaqif tersenyum manis .
“ Sayang ….” Panggil Thaqif dengan nada yang lembut . Tangan Aufa di bawa ke bibirnya sebelum sebuah kucupan mendarat di atas tangan tersebut . Aufa memandang wajah Thaqif . Thaqif tersenyum lagi , kali ini sebuah ciuman di dahi di hadiahkannya kepada Aufa . Aufa terpana . Darah menyerbu ke wajahnya , bertambah merah rona wajahnya . Ini merupakan kali kedua dia di kucup di dahi selepas majlis akad mereka dahulu .
Do you love me ?” Soal Thaqif lagi . Dia harus tahu perasaan Aufa terhadapnya . Aufa masih kelu untuk berbicara .
I do .” Jawab Aufa di dalam hati . Entah mengapa dia malu untuk menyuarakan rasa hatinya. Dulu , dia was-was dengan rasa itu kerana dia memikirkan jarak umur mereka berdua. Tetapi kini , dia yakin dengan rasa itu .
“ Sayang ….” Thaqif mendakap tubuh isterinya itu . Aufa kaku seketika sebelum dia mula membalas pelukan suaminya itu .
“ Sayang suka baby tak ?” Soal Thaqif sekadar berbisik di telinga isterinya . Aufa merenggangkan dakapan mereka . Wajah suaminya di tatap .
“ Suka sangat .” Tutur Aufa dengan gugup . Dia cuak dengan senyuman dan renungan Thaqif itu . Nampak macam bad boy … Seram …
“ Jom .” Kata Thaqif .
“ Kita nak pergi mana ?” Soal Aufa .
“ B nak kasi baby . Nak tak ?” Jawab Thaqif . Pipi Aufa di kucupnya .
Seriously ?” Aufa bertanya . Dia tidak percaya secepat ini Thaqif menuntut haknya .
“ Sayang nampak muka B macam main-main ke ? Nak ke tak ?” Thaqif mencuit hidung isterinya pula .
As you wish .” Jawab Aufa gugup . Rasa gementar menguasai dirinya . Thaqif tersenyum melihat reaksi isterinya itu .
“ Amboi , sejuknya jari …” Thaqif mengusik . Dia tahu isterinya gementar , dia juga begitu . First time … Aufa malu . Dia menyembunyikan wajahnya di dada Thaqif . Thaqif tunduk mencium ubun-ubun isterinya sebelum dia membaca sepotong doa .
              ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Morning , mama …” Ucap Thaqif dengan senyuman lebar sebelum mencium pipi Puan Najwa . Kelibat isterinya di cari .
“ Berserinya muka . Ada berita baik ke ?” Soal Puan Najwa sambil menuang Nescafe ke dalam cawan untuk anaknya .
“ Bukan Qif sentiasa berseri ke , mama ? Mama , isteri Qif mana ?” Thaqif bertanya kepada ibunya apabila puas matanya meliar mencari kelibat Aufa .
“ Aufa panaskan enjin kereta . Mama ajak Aufa temankan mama ke pasar .” Puan Najwa memberitahu anaknya .
“ Qif nak ikut .” Kata Thaqif sebelum memulakan suapannya . Mee goreng itu di kunyahnya perlahan setelah di tiup . Panas …
“ Hish , kamu ni … Kenapa makan tak tunggu Aufa ? Dari tadi lagi isteri kamu tu tunggu kamu , nak makan sekali katanya ...” Bebel Puan Najwa .
“ Ye ke , mama ?” Soal Thaqif lagi . Puan Najwa mengangguk . Thaqif melangkah ke halaman rumah , dia mahu menjemput isterinya bersarapan bersama .
                        ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
“ Sayang … jom kita keluar . B bosanlah , terperap je kat rumah .” Thaqif menutup siaran di tv . Wajah isterinya di pandang . Aufa berhenti memeriksa kerja rumah anak didiknya .
“ Nak pergi mana ?” Soal Aufa . Dia pun kebosanan juga .
“ Mana-mana je sayang nak pergi . Langkawi ni kan banyak tempat menarik ?” Thaqif membetulkan duduknya .
“ B tak takut ke kalau terserempak dengan budak-budak sekolah ? Cikgu-cikgu ke ?” Soal Aufa . Dia risau sekiranya ada yang melihat kemesraan mereka . Nanti salah tafsir pula …
“ Tak . Tapi bagi mengelak kita di kesan . B cadangan kita naik cabel car sebab takdenya diaorang nak pergi sana . Situ tempat orang bercinta je , macam kita …”
“ Sejuk …” Aufa memberi komen .
“ Sejuklah bagus . Tambah-tambah pula , pengantin baru macam kita ni …” Thaqif tersenyum nakal apabila kenangan semalam memenuhi mindanya .
“ B !!” Aufa membaling bantal kecil di sisinya . Suaminya itu sengaja mengusiknya . Macamlah dia tak tahu maksud senyuman itu .
   Bermacam gaya di rakamkan mereka berdua . Ada gambar di dalam kabel , ada gambar di puncak gunung dan ada juga gambar mereka sedang menikmati minuman panas di kafe yang terletak di hentian kabel tersebut . Sejuk sudah semestinya . Walaupun matahari memancar terik tetapi kesejukan masih terasa . Mungkin kerana faktor ketinggian Gunung Mat Cincang ini . Senyuman sentiasa terukir di bibir masing-masing .
   Mereka berpimpinan tangan ke sana sini seperti pasangan baru berkahwin yang lain . Thaqif pula selamba mencium pipinya , nasib baik hanya pelancong luar tengok . Kalau tak, malu berinci-incilah wajahnya . Sesudah sampai di kaki gunung , Aufa mahu menikmati laksa berdekatan lapangan terbang . Thaqif hanya menurut . Dia pun sudah lama tidak menjamu selera di situ . Enjin kereta di matikan sebelum mereka mengorak langkah ke gerai tersebut .
“ Adik nak minum apa ?” Soal pemilik gerai setelah mereka duduk .
“ Laksa 2 . Air kelapa satu . Tak mau ais .” Pesan Thaqif . Pesanan di ambil sebelum berlalu . Tangan Aufa di tariknya sebelum jari-jemari Aufa di tilik . Wajah isterinya di renung . Angau ke …
“ B , orang nampaklah . Tak manis .” Kata Aufa . Tak sedap hati apabila beberapa orang tempatan yang agak veteran memerhati gelagat mereka .
“ Biarlah . Sayang , isteri B . Bukan salah pun …” Thaqif berkata . Aufa menjeling .
“ Ok , B tak buat dah . Tapi B nak tatap muka sayang .” Thaqif bersuara . Aufa kelu . Degil juga suaminya ini .
“ Ok … tapi B pakai ni .” Kaca mata hitam di pakaikan kepada suaminya . Bertambah macho wajah Thaqif .
“ Laksa 2 . Air nyior satu .” Kata pelayan gerai tersebut sebelum meletakkan pesanan mereka tadi .
“ Terima kasih .” Ucap Aufa . Mereka menjamu selera .
“ Cikgu !! Abang Ray !!” Tiba-tiba terdengar satu suara memanggil mereka . Thaqif hampir tersedak , dia segera menyedut air kelapa tersebut .
“ Cikgu buat apa kat sini ?” Soal Amira . Peminat tegar suaminya . Maklumlah , Thaqif merupakan ketua pelajar di sekolah mereka .
“ Jalan-jalan cari makan .” Jawab Thaqif . Dia mengubah tempat duduknya ke sisi isterinya . Mahu tidak ? Selamba badak je budak Amira ni bertempek di tepinya .
“ Mira buat apa kat sini ?” Soal Aufa dengan senyuman . Tawanya di tahan supaya tidak meletus setelah melihat reaksi suaminya tadi .
“ Mak Mira suruh beli laksa . Sebab tu Mira singgah sini .” Jawab Amira . Wajah Thaqif di pandangnya dengan senyuman lebar . Thaqif sengaja menyibukkan diri dengan telefon bimbitnya . Aufa sekadar memerhati .
“ Abang Ray … mesej sapa tu ?” Amira bertanya . Matanya tidak lekang memandang Thaqif . Thaqif membisu . Aufa menyiku perlahan lengan suaminya .
“ Mira , cikgu rasa baik Mira pergi pesan sekarang . Nanti habis pula , kempunan mak Mira .” Kata Aufa . Kesian melihat Amira dengan cintanya yang tak berbalas .
“ Macam ni ke cinta monyet ?” Desis hati Aufa . Nasib baik dia tidak pernah bercinta sebelum ini . Kali pertama jatuh cinta pun dengan Encik Hubby …
“ Saya pergi pesan dululah .” Amira berkata sebelum menapak ke gerai tersebut .
“ Sayang , jom balik . B  nak singgah Chenang Mall sekejap . Teringin nak makan coklat .” Thaqif berbicara . Matanya meliar mencari kelibat Amira . Takut Amira datang lagi …
“ Ok . Aufa pun nak beli Pepero . B .. Mira coming .” Kata Aufa . Thaqif memandang Amira yang melambainya dari gerai cendol . Amira sedang menapak ke arah mereka .   
“ Sayang , nah duit . Tolong bayarkan . B , masuk dalam kereta dulu .” Thaqif meletakkan not Rm 20 di telapak tangan isterinya . Kemudian dia bergegas ke kereta . Aufa tersenyum lagi . Takut sungguh suaminya itu dengan Amira . Aufa melangkah ke gerai , dia menarik tangan Amira supaya mengikutinya . Aufa membayar bil makanannya serta Amira . Amira mencium tangan Aufa sebelum Aufa beredar .
                 +++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
“ Ada apa mama ?” Soal Aufa . Musykil juga dia apabila di panggil ke bilik pengetua . Dia ada buat salah ke …
Nothing serious . Mama ada meeting dengan PPD . So , mama balik lambat . Nanti , Aufa balik dengan Qif . Mak Jah cuti hari ni . Mama nak minta Aufa tolong masak untuk makan malam . Boleh tak ?”  Soal Puan Najwa . Ibu mertuanya merangkap pengetua sekolah .
“ Pasal masak takde masalah , mama . Nanti Aufa masakan . Mama nak makan apa ?” Aufa bertanya .
“ Aufa tanya Qif , dia nak makan apa ? Mama dengan papa makan apa saja , cuma Qif tu kadang-kadang cerewet …Lagi satu , tolong gantikan kelas mama . Kelas Qif , masa ke 7-8 .” Puan Najwa berkata dengan senyuman .
“ Baik , mama .”
“ Aufa … kasi tahu Qif yang Aufa nak balik dengannya . Nanti , dia lupa pulak .” Pesan Puan Najwa kepada menantunya . Aufa mengangguk sebelum beredar dari bilik pengetua .
                     +++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
“ Wei , Cikgu Aufa lalu . Dia relief Cikgu Fiza kot ?” Kata Razif . Ketua kelas tingkatan 6 Delima .
“ Assalamualaikum , cikgu …” Ucap pelajar 6 Delima .
“ Waalaikumusalam . Razif bawa kelas kamu ke makmal komputer . Cikgu Gina gantikan Cikgu Fiza .” Aufa berpesan sebelum berlalu .
“ Aku ingat Cikgu Aufa nak masuk sini . Melepas aku . Baru ja planned nak minta nombor phone …” Danial bersuara . Dia mengeluh .
“ Cikgu Aufa pergi mana ?” Soal Hani .
“ Kelas sebelah . Kawan-kawan kita gerak sekarang . Nanti mengamuk pulak Cikgu Gina .” Razif berkata . Tadi punya teruja , ingatkan Cikgu Aufa yang gantikan kelas ….
                     ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
“ Assalamualaikum .” Ucap Aufa . Tekun sungguh pelajar 6 Nilam ini , Aufa masuk pun tak perasan …
“ Waalaikumusalam , cikgu .” Ucap pelajar 6 Nilam . Thaqif yang mendengar suara isterinya, tergamam . Pandangannya di halakan ke depan . Wajah Aufa di renungnya .
“ Sekarang masa mama , kan ? Ish , aku ni … Sampaikan mama pun nampak macam Aufa . Parah . Parah . Angau sampai macam ni sekali .” Desis hati Thaqif . Dia menggelengkan kepalanya sambil tersenyum . Aufa hairan dengan gelagat suaminya itu . Dah seperti orang tak betul …
“ Semua duduk . Hari ni , cikgu gantikan Puan Pengetua . Pengetua pesan siapkan karangan tentang tamadun dunia . Soalan nombor 13 dalam buku model peperiksaan . Sila hantar sebelum tamat waktu sekolah kepada ketua pengawas kita . Jadi , kamu boleh mula sekarang.” Aufa menyampaikan pesanan ibu mertuanya itu . Dia duduk di kerusi .
“ Cikgu , mana pengetua ?” Soal Juwita . Thaqif tersedar . Dia bukannya bermimpi . Aufa betul-betul di depannya . Dia duduk di kerusi . Kertas di keluarkan sebelum dia menulis namanya . Soalan nombor 13 di bacanya sebelum merenung wajah Aufa .
“ PPD . Ada mesyuarat .” Jawab Aufa . Majalah Inspirasi Perkahwinan di keluarkan dari beg tangannya . Ibu mertuanya menyuruh dia memilih konsep perkahwinan untuk majlis yang bakal di langsungkan di sini bagi pihak lelaki . Majlis di pihaknya telah lama berlangsung selepas akad nikah mereka lagi .
   Aufa perasan bahawa dirinya di perhatikan . Dia tahu gerangan yang memerhatinya . Aufa sengaja mengenyitkan matanya kepada Thaqif . Gelabah Thaqif di buatnya . Aufa tersenyum di sebalik majalah yang di naikkan untuk menutup wajahnya itu .
“ Ahmad Thaqif Rayyan . Come here .” Arah Aufa . Majalah di letakkan di atas meja .
“ Ada apa sa …. cikgu ?” Nasib baik tak tersasul . Thaqif menapak ke hadapan . Dia berhenti di hadapan isterinya . Aufa mendongak sedikit untuk memandang wajah suaminya itu .
I’m going home with you . Wait for me .” Aufa bersuara perlahan apabila Thaqif turut memandangnya .
Sure . Dah pilih ke ?” Thaqif bertanya perlahan . Jarinya menuding ke majalah yang terletak di atas meja tersebut .
“ Belum . Kita nak pakai colour apa ? Hari tu , dah pakai tiffany blue .” Aufa berbicara sekadar untuk pendengaran mereka berdua sahaja .
“ Ungu . B taknak pink .” Kata Thaqif sambil menunjukkan design baju pengantin berwarna ungu muda itu .
Pink …” Aufa bersuara . Memujuk pun ada …
Nope . Sayang takpelah , putih gebu . B tak berapa nak putih . Nanti , nampak tak secocok pula …”
Ok . We choose violet .” Aufa akur dengan keputusan suaminya . Thaqif tersenyum sebelum berlalu ke tempat duduknya . Selepas Thaqif beredar dari situ , Farhana menuju ke meja Aufa.
“ Cikgu , saya nak pergi toilet .” Pinta Farhana .
“ Ehh … cikgu nak kahwin ke ?” Soal Zarina di belakang Farhana .
“ Insyaallah , cuti sekolah ni .” Jawab Aufa .
“ Cikgu nak kahwin dengan siapa ? Cikgu Zul , ka ?” Soal Farhana pula .
“ Takdelah . Cikgu kahwin dengan cinta hati cikgulah … Kamu kata nak ke toilet ? Pergi cepat .” Aufa berkata . Mana taknya , Thaqif tersenyum lebar dari tempat duduknya apabila Aufa menyebut cinta hati , tadi .
                         ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
“ Sayang … masak apa ni ? Nak B tolong ke ?” Thaqif bertanya . Tubuh Aufa di peluknya dari belakang . Sebuah kucupan hinggap di leher jinjang isterinya .
“ B … janganlah . Nanti kena minyak baru tahu ?” Kata Aufa yang sedang menumis bahan-bahan untuk kari ayam .
“ Orang nak tolong je …” Thaqif seakan-akan merajuk . Aufa memperlahankan api . Wajah suaminya di pandang . Aufa tersenyum .
“ Meh , sini .” Aufa mendepakan tangannya . Tubuh Thaqif di peluk sebelum sebuah kucupan di pipi diberikan kepada suaminya itu .
“ Nak lagi .” Thaqif meminta dengan senyuman lebar .
“ Lagi ? Boleh , tapi … B tolong Aufa siapkan makan malam dulu .”
“ Tolong apa ?” Soal Thaqif .
“ B tolong potong dadu bawang besar ni . Tomato sekali . Macam ni …” Aufa menunjukkan caranya .
“ Bahan ni untuk apa ?” Thaqif bertanya lagi .
“ Kan tadi B kata nak makan beriani ?” Aufa mengingatkan suaminya . Thaqif tersenyum . Dia terlupa akan permintaannya petang tadi .
                      +++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
“ Mama , papa … Pian , Daus dengan Fitri nak join Qif study . Papa dengan mama ok tak ?” Soal Thaqif . Buku rujukan di letakkan di meja . Wajah mama dan papanya di pandang silih berganti . Aufa pula sedang menatang dulang minuman .
“ Macam selalu ka ?” Soal Dato Tarmizi .
“ Ya , papa .” Jawab Thaqif sambil mencapai huluran Aufa .
“ Papa dengan mama , ok . Tapi Qif jangan lupa ? Qif dah kahwin , Aufa setuju ka ? Papa bukan apa takut Aufa tak selesa …” Kata Dato Tarmizi . Aufa duduk di sisi suaminya .
“ Aufa ok , papa . Dia orang nak study kat sini sekejap je . Aufa boleh tolong tengok-tengokkan dia orang …” Aufa berbicara .
“ Aufa sure ? Seminggu tu …” Puan Najwa bertanya .
“ Ok , mama . Qif kan ada ….” Aufa berkata dengan senyuman di bibirnya .
“ Kalau macam tu , mama nak depa duduk bilik bawah . Bukan apa ? Biar isteri kamu ada ruang sikit . If not , bertudungan 24/7 lah menantu mama ni ….” Kata Puan Najwa setelah menghirup teh suam di dalam cawannya .
“ Sememangnya , mama . Nanti , Qif jealous dia orang asyik tengok isteri Qif ni …” Thaqif merangkul pinggang isterinya sebelum mencium pipi Aufa . Wajah Aufa merona merah . Dato Tarmizi tertawa kecil . Puan Najwa tersenyum .
“ Qif , agak-agak bila papa boleh timang cucu ?” Dato Tarmizi berseloroh . Sudah beberapa kali dia tertangkap anaknya bermesra dengan menantunya . Kesian Aufa , setiap kali terserempak dengannya merah muka menantunya itu . Apa tidaknya , putera tunggalnya itu tak tahu malu …
“ Sayang ….” Thaqif memanggil isterinya . Aufa malu . Dia menundukkan wajahnya .
As soon as possible . Kita orang tak merancang pun . Insyaallah , kalau ada rezeki ….” Thaqif menjawab bagi pihak isterinya .
“ Tak sabar mama nak main dengan cucu .” Puan Najwa tersenyum manis . Teruja …
                ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
“ B … bangun . Nanti lewat pula ke sekolah …” Aufa berkata . Tubuh suaminya di goyangkan . Thaqif masih tidak berganjak . Aufa pula telah pun siap berbaju kurung biru .
“ Sayang … B tak nak pergi sekolah . Rasa macam tak sihat je …” Thaqif bersuara . Dia masih bermalasan di katil , siap selimut sampai ke leher lagi …
“ B … hari ni kan ada tips peperiksaan . Rugilah tak pergi . Sekolah jemput penyemak kertas soalan kot … Sedikit sebanyak mesti dia kasi hint soalan mirip apa yang keluar …” Pujuk Aufa . Selimut di tariknya hingga ke pinggang . Thaqif bingkas duduk .
“ Tapi , B tak sedap badan ni … Sayang jelah yang tolong catatkan tips .” Thaqif bersandar di kepala katil .
“ Tak panas pun … Kenapa malas sangat ni ?” Aufa memeriksa suhu Thaqif dengan meletakkan belakang tangannya ke dahi suaminya .
“ Mana ada B malas . Betullah , B rasa tak sihat .” Thaqif masih memujuk isterinya . Aufa memandang wajah suaminya . Kesian …
“ Ok . Aufa turun dulu nak siapkan sarapan .” Kata Aufa sambil membimbit beg tangannya . Tangan Thaqif di raih sebelum di ciumnya . Thaqif tunduk mencium dahi isterinya .
Thanks , sayang …” Thaqif tersenyum . Aufa turut mambalas senyuman suaminya sebelum keluar dari kamar mereka .
                       +++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
“ Mana Qif ?” Soal ibu mertuanya yang sedang mengacau air di dalam teko .
“ Tak sihat katanya , mama .” Aufa mengkhabarkan perihal suaminya .
“ Aik … semalam ok je ? Hari ni bukan belajar pun . Pihak sekolah dah sediakan aktiviti khas untuk pelajar tingkatan 6 .” Puan Najwa berkata .
“ Entahlah mama . Aufa dah cakap benda yang sama tadi .”
“ Kejap , mama tengokkan Qif . Kamu tolong goreng donut tu . Bihun mama dah gorengkan , kamu hidangkan ye ?”
“ Baik , mama .” Aufa menjawab . Ibu mertuanya menapak ke tingkat atas . Pintu bilik anaknya di kuak . Dia menggelengkan kepalanya . Thaqif masih sedap bermimpi . Tubuh anaknya itu di dekati , suhu badan anaknya di rasa dengan belakang tangan .
“ Qif , bangun . Qif … Qif … Qif !!” Ton suara Puan Najwa di naikkan sedikit . Thaqif tersedar . Dia memisatkan matanya .
“ Mama …” Thaqif bersuara .
“ Kamu pergi mandi sekarang . Ikut mama pergi sekolah . Kalau malas sangat nak drive biar mama yang bawa kereta . Kereta kamu tinggal di rumah .” Bebel Puan Najwa .
“ Tapi , mama …” Thaqif masih tidak mahu berganjak .
“ Kamu nak ke kalau mama gandingkan Aufa dengan Cikgu Zul sebagai urus setia majlis nanti ?” Pancing Puan Najwa . Lebih kepada mengugut anak kesayangannya .
No . Ok , Qif siap sekarang .” Thaqif bingkas bangun dari katil . Bilik air di tujunya .
“ Tahu pun cemburu ….” Desis hati Puan Najwa dengan senyuman .
               ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
   Majlis berlangsung dengan lancar . Puan Najwa telah pun selesai berucap . Wajah anaknya di pandang . Thaqif kelihatan sedikit tidak fokus . Kini , majlis di kendalikan oleh Cikgu Zul sebagai pengacara majlis . Kedengaran para pelajar tingkatan 6 bertepuk tangan . Thaqif terasa tidak selesa , perutnya terasa sebu . Dia bingkas bangun ke tandas . Rasa loya menguasai anak tekaknya . Langkah kaki di lajukan agar tiba lebih cepat ke destinasi .
“ Qif …” Aufa menegur suaminya yang berpapasan dengannya . Thaqif hanya memandang wajah Aufa sebelum menekup mulutnya . Dia berlari ke tandas lelaki .
“ Kenapa tu ?” Desis hati Aufa . Kakinya di atur mengekori jejak suaminya tadi . Beberapa orang pelajar menyapanya . Aufa tersenyum .
“ Hafiz , tolong cikgu sekejap .” Pinta Aufa . Nasib baik terserempak dengan pelajar yang di kenalinya .
“ Tolong apa , cikgu ?” Hafiz bertanya .
“ Kamu pergi tengokkan ketua pengawas tu . Cikgu tengok dia macam tak sihat je …” Aufa bersuara . Gusar sedikit apabila mendengar suara orang sedang muntah . Suaminya kah ?
“ Abang Ray , ka ?” Hafiz bertanya . Aufa mengangguk . Hafiz menapak semula ke dalam tandas . Aufa menunggu di luar . Seketika cuma tetapi terasa sudah lama . Aufa kegelisahan .
“ Cikgu … Abang Ray ..” Hafiz keluar sambil memapah Thaqif .
“ Aufa , bawa Qif ke klinik .” Thaqif bersuara lemah . Pucat wajahnya . Aufa turut memapah suaminya itu . Kesian dia melihat Hafiz terkial-kial . Maklumlah , suaminya itu tinggi …
“ Hafiz , kamu tolong cikgu sekali lagi . Kamu pergi minta kunci kereta dengan pengetua . Cakap dengan pengetua cikgu nak pergi klinik dengan anaknya . Cikgu tunggu kamu di tempat parking …” Pinta Aufa . Hafiz segera menapak ke dewan .
                   +++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
“ Aunty Jas … Qif sakit apa ?” Soal Aufa . Riak yang kerisauan terpancar di wajah Aufa . Kesian suaminya terlantar di katil klinik . Thaqif sudah pun tertidur akibat keletihan .
Nothing wrong with him . Cuma keletihan saja . Biasalah , kalau muntah banyak sangat . Tapi , aunty nak periksa Aufa sekali . Takut berjangkit pula nanti …” Doktor Jasmina tersenyum lebar . Sebentar tadi dia telah menelefon rakan baiknya , Puan Najwa .  Rakannya itu mengkhabarkan kemungkinan tersebut .
“ Aufa ? Tapi kenapa pula ? Tadi , aunty cakap Qif tak sakit ….” Soal Aufa . Dia keliru .
“ Qif memang tak sakit . Cuma ada simptom-simptom …”
“ Simptom-simptom ?” Aufa mengerutkan dahinya .
“ Meh sini … Nah , ambil bekas ni . Aufa pergi urinate dalam ni . Then , bawa sini .” Doktor Jasmina menghulurkan sebuah bekas . Aufa mengambilnya sebelum menapak ke tandas . Beberapa minit kemudian , Aufa kembali ke bilik tersebut .
“ Aufa duduk sekejap . Aunty nak ambil tekanan darah .” Arah Doktor Jasmina . Dia mencelupkan stick ke dalam urine tersebut . Kemudian , dia menolak troli tekanan darah itu sebelum mendekati Aufa .
   Usai mengambil tekanan darah . Doktor Jasmina melihat keputusan urine tersebut . Dia tersenyum . Tahulah dia akan punca yang menyebabkan Thaqif jadi begitu . Nasib baik rakannya itu mengkhabarkan akan perihal Dato Tarmizi dahulu . Dulu sewaktu Puan Najwa mengandung , Dato Tarmizi yang mengalami alahan . Jadi , serupalah dengan anaknya Thaqif yang turut mengalami alahan . Doktor Jasmina menerangkan tentang kandungan Aufa kepada menantu sahabatnya itu . Aufa terkejut pada mulanya sebelum bereaksi teruja . Perutnya di usap .
“ Aufa baring di sini . Aunty nak siapkan alatan .” Doktor Jasmina memetik suis di kirinya . Tubuh Aufa di hampirinya . Baju kurung Aufa di selak ke atas sedikit sebelum gel di sapukan di perutnya . Tiba-tiba Thaqif bersuara .
“ Qif kat mana ni ?” Soal Thaqif yang baru tersedar dari lenanya .
“ Qif , mai sini .” Arah Doktor Jasmina . Thaqif menyarung kasutnya sebelum menghampiri katil di sebelah kirinya . Wajah Aufa di pandang dengan hairan . Doktor Jasmina menolak alatan scan ke perut Aufa , dia belum menjumpai benda yang di carinya . Alat tersebut di tolak ke bahagian bawah perut Aufa sedikit , sebelum senyuman terukir di bibirnya .
“ Aufa , Qif . Aunty dah jumpa . Tengok di skrin . Sekejap , aunty besarkan supaya jelas .” Kata Doktor Jasmina .
“ Itu ke , aunty ? Kecilnya ….” Aufa bersuara . Thaqif masih kebingungan .
“ Mestilah kecil , kan baru 5 minggu . Nanti besarlah ….” Doktor Jasmina tersenyum lagi .
“ Kita tengah tengok apa ni ?” Soal Thaqif .
“ Hish kamu ni , Qif . Aunty tengah check perut isteri kamu , kan ? Kalau kat perut mestilah check baby ….” Doktor Jasmina berkata . Blur lagilah tu ….
Baby …” Thaqif bersuara sambil mengangguk . Dia masih tidak dapat memproses maklumat tadi .
“ Hah !! Baby ? Maksud aunty , baby Qif dengan Aufa ?” Thaqif menyoal setelah dia sedar akan maksud tersebut . Doktor Jasmina mengangguk sebelum bersuara .
“ Yelah . Kamu dengan Aufa bakal jadi papa and mama . Baby kamu baru 5 minggu , delicate lagi . Kamu kena jaga elok-elok ….”
“ Betul ke , aunty ?” Soal Aufa . Doktor Jasmina menyapu gel di perut aufa dengan tisu .
“ Hemm … Nanti aunty berikan vitamin .” Kata Doktor Jasmina sebelum berlalu ke mejanya di sebalik tirai itu . Aufa tersenyum . Thaqif pula masih diam membisu . Terkejut dengan berita yang di dengarnya .
“ Sayang … kita dah nak jadi daddy dengan mummy . I’m so happy , thanks sayang …” Thaqif tersenyum lebar . Dahi Aufa di kucupnya , lama .
“ Aufa pun happy juga .” Kata Aufa perlahan . Tangan suaminya di genggam .
                 +++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++  
“ Ray … sedapnya bau . Mak hang masak apa ?” Daus bertanya .
“ Entah . Sat aku pi tengok …” Thaqif bingkas bangun , dia menuju ke dapur .
“ Mama masak apa ?” Soal Thaqif . Puan Najwa menoleh .
“ Isteri kamu yang masak . Mama tolong kacau ja …” Puan Najwa mengacau kuah sweetsour di dalam kuali . Thaqif mendekati Aufa pula .
“ Sayang … B rindu . Kissed me …” Bisik Thaqif di telinga isterinya . Puan Najwa hanya memerhatikan gelagat anak tunggalnya itu . Miang …
“ B … pergilah sana . Nanti kantoi baru tahu …” Aufa bersuara .
Baby … mummy marah daddy …” Thaqif mengadu . Wajahnya di tundukkan sejajar dengan perut Aufa yang masih tidak kelihatan .
“ Bagi jelah , Aufa . Nanti merajuk pulak ….” Puan Najwa berkata .
“ Kat pipi je . Tapi , nanti malam Aufa nak makan McD .” Aufa bersuara . Thaqif tersenyum lebar . Dapat juga akhirnya .
                  ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
“ Makanlah . Jangan malu nak tambah , Fitri …” Dato Tarmizi mempelawa rakan anaknya itu. Masing-masing menjamu selera .
“ Sedap , cikgu masak …” Daus memuji masakan Puan Najwa .
“ Bukan cikgu yang masak . Cikgu Aufa kamu yang masak .” Kata Puan Najwa .
“ Cikgu Aufa yang masak ?” Soal Daus kembali .
“ Kenapa ? Tak percaya ?” Soal Dato Tarmizi .
“ Percaya , pakcik . Untung siapa yang kahwin dengan cikgu …” Fitri pula menyampuk .
“ Pian , kenapa kau tak makan ?” Tegur Thaqif . Dia tidak selesa apabila Pian merenung isterinya . Rasa macam tercabar je ….
“ Aku makanlah ni …” Pian gelabah . Kuah sweetsour di cedoknya sebelum dia meneruskan suapannya .
   Usai makan malam , mereka berempat mengulangkaji pelajaran . Fitri dan Daus menirap di atas katil manakala Pian menelaah di meja belajar . Thaqif pula bersandar di dinding bilik tetamu tersebut . Jam di tangan di kerling . Baru pukul 10 malam . Rindu pula dengan isterinya . Mereka menelaah lagi sehingga pukul 12 tengah malam . Thaqif menoleh , rakan-rakannya telah pun selamat belayar . Buku ditutup , dia bingkas bangun sebelum melangkah keluar dari kamar tersebut . Thaqif menapak ke atas . Pintu biliknya di pulas , senyuman menghiasi bibirnya .
“ Sayang … Jom , depa dah tidur .” Kata Thaqif .
“ Ingatkan B dah lupa …” Aufa bersuara dengan senyuman . Thaqif menghampiri isterinya . Tubuh Aufa di bawa ke dalam dakapannya . Tenang Thaqif rasakan , seolah-olah hilang semua resahnya .
Stay still . Rindu …” Bisik Thaqif apabila Aufa mula bergerak . Aufa kaku . Kemudian , kepalanya di letakkan di bahu suaminya . Mereka menikmati irama jantung masing-masing buat seketika .
“ B … kita gerak sekarang . Kesian baby lapar …” Aufa berkata sambil memerhatikan wajah suaminya . Thaqif tersenyum sebelum mencuit hidung isterinya .
“ Jom . Tapi balik nanti B minta upah , boleh ?” Soal Thaqif dengan senyuman nakal . Wajah Aufa merona merah , dia faham maksud suaminya itu .
“ B suka buli Aufa . Babydaddy buli mummy ..” Aufa mengusap perutnya . Thaqif turut berbuat demikian . Mereka tersenyum lebar .
                    ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
“ Sayang nak makan apa ?” Soal Thaqif setelah mereka duduk .
“ Macam biasa .” Aufa bersuara . Thaqif berjalan ke kaunter .
   Aufa pula memerhatikan sekeliling . Nasib baik restoren makanan segera ini buka 24 jam .  Pengunjung tidak ramai pada waktu sebegini , hanya beberapa orang sahaja mungkin kerana jam sudah menunjukkan angka 12.30 pagi . Sekumpulan remaja Melayu masih berada di situ . Mungkin meraikan hari lahir sahabat mereka . Aufa menoleh ke kiri , gelagat pelancong asing yang bermesra tidak kira tempat terlihatnya . Aufa mengalihkan pandangannya .
“ Sayang … kenapa tunduk ? Sayang nampak apa ?” Thaqif bertanya dengan senyuman lebar, sengaja mahu mengusik isterinya .
“ B , dah tahu tanya pulak ….” Aufa mencapai minumannya . Air Ribena  ….
“ Sayang malu ke ? Alah … macam tak pernah tengok . Lebih dari tu pun kita dah pernah buat …” Meleret suara Thaqif . Dia meneruskan usikannya terhadap Aufa . Seronok tengok wajah isterinya yang kian merona merah . Comel …
“ Banyaknya  B beli …” Aufa menukar topik . Kalau di layan suaminya ini , makin menjadi-jadilah …
“ Ni ? Untuk tetamu di rumah .” Jawab Thaqif sambil membuka bungkusan burgernya . Mereka menjamu selera sambil berbual . Tanpa mereka sedari ada mata yang memerhatikan kemesraan mereka berdua .
                ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
“ Wei , tu sapa? Mesra gila dengan Ray? Tengok tu … Ray siap suap-menyuap pulak …” Soal Rena . Budak lepasan SPM .
“ Aku tak kenal . Tapi laki tu aku kenal . Anak pengetua . Bapak dia , orang paling kaya kat sini. Tak tahu pula aku , dia ni playboy …Bukan kau kata , dia marka adik sepupu hang ka ?” Soal Fina .
“ Mira tu , cakap ja tinggi . Tapi habuk pun takdak . Ray kan budak paling macho kat sekolah tu, mestilah semua orang suka . Dulu pun , aku suka dekat dia .” Kata Rena . Kentang goreng di masukkan ke dalam mulut sebelum di kunyahnya .
“ Aku pun .” Kata Yana dan Suria serentak . Maklumlah jejaka rebutan ….
                ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
“ Korang  , aku bawa late night snacks . Macam biasa lepas makan , buang di tong sampah .” Thaqif berpesan , takut mamanya membebel pula. Bungkusan makanan di letakkan di bawah .
“ Terima kasih , kawan . Macam tahu-tahu saja , kami lapar .” Kata Daus dengan senyuman . Minuman di sedutnya . Lega …
“ Hang keluar sorang ka ? Kenapa tak kejutkan aku ? Aku boleh temankan .” Pian bersuara .
“ Korang tidur . Aku keluar dengan Aufa .” Jawab Thaqif di muka pintu bilik tetamu itu .
“ Alah … rugi betul aku tertidur .” Kata Fitri .
“ Korang keluar berdua ja ?” Soal Pian .
“ Yalah . Korang , aku tidur dulu . Penat .” Kata Thaqif dengan malas sebelum menutup pintu bilik itu . Dia menapak ke atas . Pian bersuara .
“ Korang tak pelik ka ? Apasal setiap kali aku sebut pasal Cikgu Aufa , Ray macam nak mengelak ja ?” Pian kemusykilan . Bungkusan burger yang di hulurkan Fitri di ambilnya .  
“ Biarlah dia . Mestilah Ray tak suka kau asyik tanya pasal Cikgu Aufa . Cikgu Aufa kan family dia …” Daus menjawab . Apa yang nak peliknya ? Biasalah kalau ada perasaan protective terhadap adik-beradik perempuan ….   
“ Tapi …” Pian masih tidak berpuas hati .
“ Makan cepat . Satgi , nak sambung belajar lagi …” Fitri bersuara . Mereka menikmati makanan lewat malam dengan berselera .
                     ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
“ Sayang … dah tidur ke ?” Soal Thaqif . Pintu bilik di tutupnya sebelum tombol pintu di kunci . Tersenyum dia melihat isterinya itu , siap sarung telekung lagi .
“ Belum . Tunggu B . B kata nak bacakan surah Yusuf  kat baby …” Aufa berkata dengan senyuman . Thaqif turut tersenyum manis sehingga menampakkan lesung pipit di pipinya .
“ Sekejap , B ambil wuduk .” Kata Thaqif sebelum berlalu ke bilik air . Aufa memerhati suaminya hingga ke muka pintu bilik air . Terjemahan Al-Quran di ambilnya dari dalam laci , surah Yusuf di carinya .
                ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
“ Cikgu …” Pian berkata . Dia terkejut apabila terserempak dengan Aufa di muka pintu bilik sahabatnya , Thaqif . Aufa meletakkan telapak tangannya di dada kiri . Terkejut …
“ Cikgu buat apa kat bilik Ray ?” Soal Pian spontan . Aufa sedikit keresahan .
“ Tak kan Ray ada affair dengan Cikgu Aufa kot ? Tapi apa cikgu buat dalam bilik Ray ? Awal lagi ni ? Baru lepas Subuh …” Desis hati Pian sambil memandang jam di tangannya .
“ Kamu buat apa kat sini ?” Soal Aufa pula . Sebenarnya dia mahu menenangkan dirinya . Dah kantoi ke ?
“ Saya nak kejutkan Ray . Kita orang nak ajak dia jogging . Cikgu buat apa kat sini ?” Kata Pian sambil memerhatikan gelagat Aufa .
“ Saya ?” Soal Aufa . Pian mengangguk .
“ Cikgu ambil phone cikgu . Semalam Qif pinjam .” Kata Aufa sambil menayangkan telefon bimbitnya . Nasib baik ada idea …
“ Owh … Cikgu , Ray bangun lagi dak ?” Pian bertanya .
“ Dah . Dia tengah solat . Kamu nak cikgu kasi tahu Ray ke ? ” Tutur Aufa dengan senyuman. Pian turut tersenyum .
“ Boleh  jugak . Cikgu , hari ni sarapan apa ?” Soal Pian . Terkenang sarapan pagi yang di nikmatinya kelmarin .
“ Hari ni , cikgu masak nasi lemak sambal sotong je … Kamu makan tak ?”
“ Makan . Semua benda saya makan , cikgu . Saya tak memilih dalam soal makan ni …” Pian menjawab .
“ Bagus . Kamu turun dulu . Cikgu panggilkan Qif sekejap .” Arah Aufa . Pian mengangguk sebelum menapak ke bawah . Aufa menarik nafas lega . Tombol pintu di pulasnya sebelum dia meloloskan diri ke dalam kamar mereka .
“ Sayang … B baru nak turun bawah , nak tengok sayang masak .” Kata Thaqif yang masih berada di atas sejadah .
“ B , na …” Kata-kata Aufa terputus apabila di celah Thaqif . Sejadah di letakkan di rak yang di sediakan . Thaqif mendekati isterinya .
“ Sayang nak apa ? Owh … B faham . B sedia berkhidmat .” Thaqif tersenyum lebar . Tubuh Aufa di bawa ke dalam dakapannya . Aufa merenggangkan sedikit pelukan suaminya itu .
“ Ish … Bukan itulah … Kawan-kawan B , ajak B join dia orang jogging . Dia orang tunggu di bawah .” Kata Aufa dengan wajah yang merona merah . Thaqif menaikkan keningnya .
“ Betul … Tadi , Pian naik atas . Nasib baik terserempak dengan Aufa di luar bilik . Kalau dalam , jawabnya kantoilah kita …” Jawab Aufa sambil memaut leher suaminya . Dah macam nak berdansa aje …
“ Kacau daun betul dia orang ni …” Desis hati Thaqif . Dia leka memandang wajah isterinya . Cantiknya mata …
“ B !!” Aufa memanggil dengan nada sedikit tinggi . Taklah tinggi sangat , hanya mereka berdua je yang dengar …
“ B dengarlah .. Sekejap lagi B join diaorang . Tapi … B nak redeem sesuatu dulu .” Thaqif berkata dengan lirikan nakal . Aufa faham dengan sikap suaminya , sebuah kucupan di bibir di hadiahkan untuk Thaqif . Thaqif tersenyum lebar .
                      ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
“ Abang Ray , sapa pompuan yang abang bawa malam tu ?” Soal Amira dengan raut wajah yang cemburu . Terkejut Thaqif yang sedang meneguk minuman di tepi padang . Waktu PJ …
“ Apa ni Mira ? Tak tau bagi salam ka ?” Pian bersuara . Mana taknya dia hampir tersedak tadi …  
“ Abang Pian , diam . Ni soal Mira dengan Abang Ray . Mira tak mau nanti orang dok mengata pasal Mira tak pandai jaga marka ?” Kata Mira dengan nada sedikit tinggi . Marah …
“ Ray , kau dah declare ka dengan Mira ni ?” Soal Daus . Musykil … Thaqif mengeleng .
“ Cik Nur Amira … Aku tak pernah cakap dengan hang aku suka hang . Jadi , jangan berangan nak jadi marka aku . Hang bukan taste aku .” Jawab Thaqif dengan tenang . Cinta pertama pun dengan wife sendiri …
“ Sampai hati abang … Mira suka dekat abang . Citarasa abang lagu mana ? Nanti Mira jadi macam depa …” Rayu Amira . Dia masih tidak berputus asa . Peminat fanatik ni …
“ Habislah kau , Ray …” Kata Fitri . Thaqif mengeluh .
“ Cik Nur Amira . Aku dah ada yang punya . Hang carilah orang lain …” Thaqif menjawab sebelum berlalu . Susah juga kalau ada rupa yang kacak . Yelah , ada orang suka perasan . Senyum sikit pun , diaorang kata kita suka diaorang ….
“ Abang Ray …” Panggil Amira lagi . Tapi Thaqif telah berlalu pergi tanpa menoleh .
“ Sudahlah , Mira . Cinta tak boleh di paksa . Lagipun kita sepatutnya belajar , kejar cita-cita kita tu …” Daus memberi nasihat .
“ Tapi .. Abang Daus , cita-cita Mira nak kahwin dengan Abang Ray …” Tulus pengakuan Amira . Daus , Pian dan Fitri mengeleng kepala . Pening …
“ Mira . Kalau ya pun hang syok sangat dengan Ray , hang tak mungkin dapat dia . Taste Ray tu tinggi … Lainlah kalau hang ni , Adriana Lima ka ? Cameron Diaz ka ? Penelope Cruz ka?” Perli Pian .
“ Adriana Lima ? Sapa tu ?” Soal Amira .
Supermodel …” Jawab mereka bertiga . Budak lelaki , mesti tahu perempuan seksi …. 
                    ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
“ Cikgu Aufa , malam ni rumah saya buat makan-makan sikit . Kawan serumah buat birthday party untuk saya . Jemputlah datang .” Kata Cikgu Zul . Aufa tergamam .
“ Dia ni dah tua-tua pun buat parti hari jadi lagi ? Ke dia nak aku wish dekat dia ?” Desis hati Aufa .
“ Cikgu Aufa , datang tahu … Hajat birthday boy ni …” Cikgu Zul berseloroh . Aufa tersenyum .
“ Saya minta maaflah , cikgu … Saya tak keluar malam . Apa-apa pun terima kasih kerana menjemput . Selamat ya cikgu . Semoga panjang umur , murah rezeki …” Ucap Aufa dengan senyuman manis . Kelibat Thaqif yang memerhatikannya di kerling sekilas . Masamnya muka…
“ Terima kasih , Cikgu Aufa . Salah saya juga , ajak anak dara orang keluar malam . Maaf , cikgu …” Cikgu Zul meminta maaf . Aufa mengangguk . Thaqif mendekatinya di meja makan yang di khaskan buat guru-guru dikantin sekolah . Air  Milo Ais yang masih berbaki separuh gelas di sedutnya . Aufa memandang wajah suaminya . Thaqif tersenyum manis .
“ Jom , balik . Mama dah balik tengahari tadi , temankan papa ke KL .” Thaqif bersuara . Tangan Aufa di genggamnya . Cikgu Zul tergamam dengan tindakan Thaqif itu . Aufa hanya menurut . Beg tangannya di bawa Thaqif .
“ Cikgu Zul , kami balik dulu .” Kata Thaqif sebelum melangkah .
  Tahulah , kakak saudara . Tapi mana boleh pegang tangan …” Desis hati Cikgu Zul yang cemburu .
                     ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
   Usai makan di gerai Pak Hassan . Thaqif membawa isterinya ke shopping mall . Entah mengapa dia terasa seperti mahu berada di sana . Rasa teringin nak menjamah donut yang pelbagai perisa itu . Mengidam ke …
“ B , kita nak ke mana pula ni ?” Soal Aufa .
“ B teringin nak makan donut . Kita singgah sekejap , ye …” Pujuk Thaqif . Aufa tersenyum .
“ Ok , tapi B kena massage kaki ni …” Aufa berkata . Thaqif mengangguk .
“ Bukan setakat kaki . Semua pun aku sanggup urutkan . Sapa tak sayang bini , ooi …” Desis hati Thaqif . Dia tersenyum lebar .
   Kaki menapak ke dalam mall . Mereka berpimpinan tangan menuju ke kedai donut . Thaqif memesan 9 jenis donut . Aufa menggeleng . Sejak dia mengandung , suaminya kerap kali mengidam makanan yang manis-manis . Ais krimlah , donut , chocolate , ABC , cendol … Setelah membayar harga donut tersebut , mereka berjalan-jalan di sekitar mall . Sekadar window shopping je ..  Tiba-tiba langkah Thaqif terhenti di hadapan kedai barangan bayi .
“ Sayang … kita masuk sini kejap .” Thaqif bersuara .
“ B nak buat apa ? Awal lagilah nak beli barang …” Aufa berkata . Tetapi dia turut mengekori langkah suaminya itu .
“ Ye , Puan boleh saya bantu ?” Soal jurujual berbangsa Cina itu .
“ I nak tengok baju new born . Kedai you ada jual ke ?” Thaqif menyoal .
“ Semua ada jual jual , bos . You mari sini …” Jurujual tersebut membawa mereka ke bahagian pakaian bayi baru lahir .
“ B .. nak buat apa beli awal-awal ? Nanti tak muat …” Bisik Aufa di telinga suaminya .
“ B teringinlah , sayang …” Thaqif bersuara . Dia tertarik dengan baju berwarna pink itu . Thaqif membelek-belek baju kecil tersebut .
“ B , kalau nak beli juga . B ambil stoking dengan sarung tangan je ..” Tutur Aufa . Masih awal untuk membeli pakaian buat bayi mereka . Dia tidak mahu membazir …
“ Ok , sayang … Tapi B nak beli warna pink .” Thaqif berkata .
“ Biru .” Kata Aufa .
Pink .”
“ Biru .”
“ Anak kita perempuan . Pink lagi sesuai .” Putus Thaqif .
“ Mana B tahu , perempuan ?” Soal Aufa . Doktor pun tak cakap apa-apa , pandai-pandai je suaminya ini …
“ B tahulah . B yang planned , mesti baby girl punya . B pun belajar Bio dulu …” Thaqif bersuara . Sarung tangan dan stoking berwarna pink di beleknya . Kemudian , dia memilih 3 set warna yang sama . Aufa menampar lengan suaminya itu . Cakap tak pandang orang , mesti makcik di sebelahnya fikir yang bukan-bukan . Mana taknya , sudahlah suaminya masih berpakaian seragam sekolah ….
“ Jom bayar .” Ajak Thaqif . Aufa hanya menurut .
                +++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
   Minggu ini merupakan minggu yang paling sibuk buat pelajar tingkatan 6 . Mereka sedang menghadapi peperiksaan yang bakal menentukan hala tuju mereka selepas ini . Samada mereka berjaya menjejakkan kaki ke menara gading atau sebaliknya . Thaqif tidak ketinggalan , dia bertungkus-lumus mengulangkaji pelajarannya . Kadang-kadang makan minum pun terpaksa di ingatkan . Aufa faham . Dia pun pernah menghadapi situasi yang sama sewaktu bergelar pelajar dulu .
Sorry , sayang B abaikan sayang . Sayang marahkan B ke ?” Soal Thaqif .
“ Takdelah . Aufa faham . Esok , paper last B kan ?” Soal Aufa pula . Thaqif mengelus rambut isterinya itu . Hidungnya mencium haruman rambut Aufa . Rindunya …
“ Hemm …”
“ Sayang minta something , boleh ?” Soal Aufa .
“ Boleh , sayang … Sayang nak apa ?” Thaqif bersuara . Tubuh Aufa di tariknya ke dalam dakapan .
“ Aufa nak makan Nasi Mandy untuk lunch , Roti Nan Cheese and Tandori untuk dinner . Boleh tak , B ?” Aufa tersenyum . Dia mengidam ke ?
“ Amboi !! Banyaknya … Sayang tak takut gemuk ke ? Kalau gemuk B cari lain nanti …” Usik Thaqif . Aufa menjeling .
“ Carilah kalau berani … Aufa rejam B dalam Tasik Dayang Bunting baru tahu erti penyesalan .” Aufa mahu meleraikan pautan tangan Thaqif di pinggangnya . Merajuk …
“ Ehh .. nak pergi mana ? B gurau ajelah …” Thaqif mengeratkan pautannya . Mana nyenyak tidur kalau takde bantal peluknya ini …
“ B tak sayang Aufa lagi ke ?” Soal Aufa . Dia sebak . Air mata mengalir perlahan di pipinya .
“ La …nangis pulak . B sayang sangat-sangat dengan sayang . B minta maaf kalau sayang terasa . B gurau je , tadi … Sayang tahu tak , hari-hari B rindukan sayang . Tapi B tahan je rasa hati ni … B sedar , sekarang B dah ada tanggungjawab . B tak boleh main-main lagi , B mesti tunjukan B adalah pemimpin yang terbaik untuk sayang dan baby kita . Sayang jangan marah ye … Nanti B bayar balik hutang B dengan sayang …” Thaqif mengesat air mata isterinya itu . Aufa mengerutkan dahinya .
“ Hutang ? B mana ada hutang dengan Aufa …” Kata Aufa , jujur .
“ Ada … Banyak …” Thaqif tersenyum nakal . Aufa terlopong . Dia mengerti maksud suaminya itu .
“ B … kalau yang tu , Aufa tak kisah …” Jawab Aufa perlahan . Wajahnya sudah merona merah . Malu …
“ B kisah … Meh , B dodoikan sayang dengan baby . Malam ni , selawat Syifa kan ?” Soal Thaqif . Aufa mengangguk . Sebuah kucupan hinggap di dahinya . Thaqif memulakan bacaan selawatnya .
                      ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
“ Ray , hang buat apa malam-malam kat sini ? Awek mana ni ?” Soal Pian . Dia tidak perasan akan kelibat Aufa .
“ Hang ni … Takkanlah tak kenal , ni siapa ?” Perli Thaqif . Aufa menoleh . Pian tersenyum .
“ La , cikgu rupanya . Ingatkan siapa tadi ?” Pian menarik kerusi di sebelah Thaqif . Thaqif pula sibuk mencubit ayam tandori .
“ Kamu dah makan ke ? Orderlah …” Pelawa Aufa . Thaqif buat tak tahu je ..
“ Orang nak makan berdua dengan isteri pun ada yang kacau . Dalam banyak-banyak tempat makan di Langkawi ni , kenapalah kau pilih tempat yang sama ? Kecik sungguh pulau ni …” Desis hati Thaqif . Mahu tak angin , baru nak keluarkan ayat romantik ada yang terjah . Terbantut sudah …  
“ Sayang …” Panggil Thaqif . Ayam tandori yang di cubitnya di suapkan kepada Aufa . Aufa membuka mulut dengan spontan . Ayam tersebut di kunyahnya . Terlopong Pian melihat aksi suap menyuap di depan matanya itu .
“ B … roti .” Pinta Aufa . Terlupa sejenak dengan kehadiran Pian . Yelah , suaminya itu asyik merenungnya hingga ke dasar hati …
“ Ray .. kau dengan Cikgu Aufa ada apa-apa ka ?” Soal Pian . Thaqif memandang wajah sahabatnya itu . Kemudian , dia memandang isterinya .
“ Huh … Sebenarnya , Aufa ni isteri aku . Kami dah nikah 8 bulan yang lalu . Aku rahsiakan dari korang sebabnya kenduri kat sini tak buat lagi ...” Thaqif berterus-terang . Semua ini permintaan mamanya ..
“ Kau dah nikah ?” Pian tidak percaya .
“ Betul , kami dah nikah .” Aufa pula cuba menyakinkan Pian . Kad nikah di keluarkannya . Aufa menunjukkan kad tersebut kepada Pian . Sahabat suaminya itu membelek kad tersebut .
“ Percaya dak ?” Soal Thaqif . Kad tersebut di ambil kembali lalu di hulurkan kepada isterinya. Pian mengangguk .
“ Kenapa tak bagitahu awal-awal ? Nasib baik aku tak mengorat bini hang ?” Pian berseloroh.
“ Pengetua kesayangan kita suruh rahsiakan dulu . Minggu depan aku edarkan kad jemputan.” Kata Thaqif sebelum meneguk jus orennya.
“ Bila kendurinya ?” Soal Pian sambil memerhatikan Aufa . Berselera sungguh cikgunya ini makan …                                                                                  
“ Minggu pertama cuti sekolah … Pian , hang rahsiakan dulu sampai aku edarkan kad .” Thaqif meminta pertolongan sahabatnya itu . Pian mengangguk dengan senyuman .
No , hal kawan . Hang dating dengan cikgu kat sini , pengetua tak marah ka ?” Soal Pian .
“ Mana marah … Cucu punya pasal …” Thaqif menjawab . Wajah Aufa di perhatikannya dengan senyuman terukir di bibir .
“ Cucu ? Hang …Cikgu … Baby ?” Gagap Pian di buatnya . Pian membuat isyarat orang mengandung dengan tangannya yang di halakan ke perut . Terkejut barangkali sehingga tidak boleh bertutur lagi . Terpaksalah menggunakan bahasa isyarat …
“ Kamu kenapa , Pian ?” Soal Aufa setelah melihat kesusahan sahabat suaminya itu untuk bertutur . Thaqif hanya tersenyum .
“ Sayang … dia terkejut sebab kita dah nak jadi parents . Jealouslah tu sebab B jadi daddy dulu dari dia orang …” Thaqif memerli sahabatnya itu . Mana taknya , Pian yang beria-ria nak nikah dahulu dari rakan-rakannya yang lain . Alih-alih Thaqif yang berjodoh awal …   
Baby apa ?” Pian bertanya . Minumannya di sedut .
“ Tak tahu lagi , Pian . Baru 2 bulan ..” Jawab Aufa . Sudah habis roti nan di kerjakannya .
“ Sayang nak lagi ke ?” Thaqif  menyoal .
“ Nak roti telur , boleh tak B ?” Aufa bersuara dengan senyuman .
“ Boleh . Hah .. Pian . Hang order sekali , aku belanja …” Pelawa Thaqif . Pian tersenyum . Mereka menjamu selera sambil berbual-bual . Sempat Pian mencungkil kisah cinta sahabatnya itu .
                            +++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
“ Ada apa-apa soalan lagi ?” Soal Puan Najwa pada mensyuarat guru kali ke 10 .
“ Tak dak , cikgu .” Kata beberapa orang guru .
“ Saya ada pengumuman nak buat . Semua cikgu-cikgu di jemput hadir majlis kahwin anak saya , Thaqif Rayyan . Hari Sabtu minggu depan di Laman Padi . Kad saya tampal kat pejabat.” Kata Puan Najwa lagi .
“ Ray nak kahwin ka ?” Soal Cikgu Zainab .
“ Saya bagi dia nikah muda . Senang , kalau dia dapat sambung belajar mana-mana ? Bini dia temankan …” Puan Najwa berterus-terang .
“ Orang mana , cikgu ?” Soal Ustazah Fatin .
“ Orang Penang .”
“ Berapa ribu bawa belanja ?” Soal cikgu KH , Puan Sarah .
“ 12 ribu . 7 ribu mas kahwin . 5 ribu hantaran …” Jawab Puan Najwa .
                        +++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
“ Kelas !! Beri perhatian . Aku ucapkan selamat berjaya buat semua . Jumpa lagi masa ambil result nanti . Tapi sebelum tu , aku nak buat pengakuan . Aku nak kahwin Sabtu minggu depan . Jadi , minggu depan aku tak mai sekolah . Kad , aku dah selit kat meja cikgu depan ni. Semua di jemput hadir , majlisnya di Laman Padi . Bye , aku chow dulu .” Thaqif berkata sebelum berlalu . Rindu dengan isterinya . Aufa sudah tidak mengajar lagi di sekolahnya sebab Cikgu Haryati telah mula mengajar kembali selepas cuti bersalin .  
“ Sapa bini Ray ?” Soal Dania . Semua sudah berhimpun di depan meja guru di kelas mereka . Loceng balik sudah berbunyi pun mereka tak hiraukan …
“ Sat !! Ketua kelas baca . Sesak sangat ni …” Pinta Nadia . Pian memberi isyarat agar Daus dan Fitri mengikutnya . Mereka bertiga keluar dari kekecohan yang berlaku .
   Nasib baik mereka telah pun keluar dari kawasan sekolah, kalau tidak pastilah mereka yang menjadi mangsa mahu menjawab soalan-soalan panas dari mulut rakan sekelas mereka . Daus dan Fitri telah di beritahu 3 hari yang lepas. Itupun setelah mereka bertiga terserempak dengan Thaqif dan Aufa di pekan semasa pasangan itu keluar dari butik pengantin . Kebetulan Thaqif dan Aufa ada fitting baju pengantin buat kali terakhir . Maklumlah Aufa sedang berbadan dua , takut ukuran baju ketat pulak . Jadi, Puan Najwa menyuruh mereka mencuba pakaian pengantin buat kali kedua …
                     ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
“ Sayang , Najla nak susu ni …” Kata Thaqif yang sedang mendukung bayi perempuan mereka yang baru berusia 4 bulan . Putih gebu , rambut pula oren perang . Lama-lama hitamlah rambut bayi mereka itu…
“ Sayang mummy , lapar ye ? Sekejap , mummy basuh tangan .” Aufa berbicara. Dia membasuh tangan di sinki dapur . Sibuk memasak untuk tetamu ibu mertuanya . Biasalah , hari kedua mereka di Langkawi , maka kenalan mereka mengambil kesempatan untuk mengunjungi mereka . Semua yang hadir adalah sahabat suaminya dan beberapa orang guru .
“ Sayang anak je ? Daddy tak sayang ke ?” Thaqif mengeyit mata sekadar mengusik isterinya. Maklumlah , masa mereka terhad. Dia baru memulakan pengajiannya di USM . Nasib baik dekat dengan rumah mertua . Jadi , tidak perlulah dia tinggal di asrama. Cuma semasa minggu orentasi sahaja dia menginap di asrama . Wajib . Seminggu pun , dah buat dia tidak senang duduk . Mana taknya , asyik teringat Najla je … Mummynya lagi-lagilah terkenang selalu …
“ Najla , daddy miang … Meh sini , mummy kasi susu .” Aufa mengelap tangan dengan tisu dapur sebelum Najla di ambilnya dari dukungan Thaqif . Aufa menapak ke atas . Thaqif mengekorinya .
  Mummy tak sayang daddy ke ?” Soal Thaqif lagi . Najla tersenyum melihat senyuman daddynya . Pandai …
Daddy … kalau tak sayang takdelah Najla ni …” Kata Aufa sambil menjeling sebelum dia masuk ke kamar mereka . Thaqif tersenyum lebar , dia menuruti langkah isterinya.
“ Ada orang sayang …” Desis hati Thaqif . Gembira …
                  ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
“ Mana Thaqif ni ? Abang , nampak Qif tak ? Tadi Qif cakap nak cari Aufa . Najla nak susu katanya . Lepas tu lesap entah ke mana ?” Bebel Puan Najwa . Dato Tarmizi tersenyum . Dia tahu sikap puteranya itu .
“ Kenapa kalut sangat ni , Wa ?” Soal Dato Tarmizi.
“ Ni , hah … Kawan-kawan si Thaqif ni datang . Dia takde , kekoklah depa …” Kata Puan Najwa . Kesian melihat sahabat anaknya itu .
“ Wa , pergi naik atas . Qif ada dengan Aufa lah tu … Bukannya boleh berenggang …” Saran Dato Tarmizi . Puan Najwa menapak ke tingkat atas . Kamar anaknya di tujunya .
TOK! TOK! TOK!
“ Qif , turun . Kawan kamu datang ni …”Laung Puan Najwa dari luar . Thaqif yang sedang bermain dengan kaki anaknya berhenti dari berbuat demikian .
“ Sekejap , mama .” Thaqif bersuara .
“ Itulah , B . Aufa dah pesan tadi , turun layan tetamu . Ini tidak, nak juga ganggu Najla . Tak senang anak kita nak minum …” Aufa membebel . Thaqif tersenyum lebar . Hidung mancung isterinya di cuit . Geram …
“ Qif , cepatlah …” Puan Najwa sekali lagi memanggil . Pintu bilik anaknya di pulas . Dia melangkah ke dalam bilik anaknya . Thaqif masih berada di katil , siap terlentang lagi . Kaki Najla di atas wajahnya .
“ Mama …” Aufa berkata.
“ Ya Allah … Qif . Apa yang kamu buat dengan kaki Najla tu …” Tegur Puan Najwa . Kesian, cucunya itu . Ada ke patut Thaqif menggigit kaki cucunya itu .
“ Geram , mama … Gebu sangat …” Kata Thaqif . Puan Najwa menampar peha anaknya itu . Kaki Najla di beleknya . Nasib baik takde kesan … Kalau tak , siap Thaqif …
“ Ala .. kesian cucu nenek ni … Daddy gigit ye ?” Puan Najwa bersuara . Di gosoknya tempat yang di gigit anaknya .
“ Mama , nanti Aufa turun dengan Najla .” Aufa berkata . Najla masih di susuinya .
“ Takpe . Aufa susukan Najla kenyang-kenyang dulu . Nanti-nanti pun boleh turun ..” Puan Najwa berpesan . Dia tahu menantunya malu hendak menyusu di bawah . Ramai tetamu .. Lagipun , Aufa mengamalkan breast feeding
“ Jomlah , mama . Kata tadi kawan Qif datang ?” Kata Thaqif . Tangan Puan Najwa di tariknya . Di kepitnya Puan Najwa di sisinya .
“ Eish … kamu ni dah ada isteri pun nak berkepit lagi dengan mama . Ingat , kamu tu dah jadi bapa budak . Jangan buat perangai macam kanak-kanak ribena lagi …” Pesan Puan Najwa . Malu di lihat menantunya … Aufa hanya tersenyum .
“ Sayang , jangan lama sangat nanti B rindu …” Sempat Thaqif bersuara sebelum menutup pintu kamar mereka . Aufa tertawa kecil .
“ Najla , tengok daddy tu macam budak-budak …” Aufa mengadu dengan anaknya . Jari si kecil di belainya .
                       ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
“ Comelnya anak kau …” Kata Fitri .
“ Mestilah comel … Tengok siapa daddynya ?” Thaqif tersenyum lebar . Bangga ..
“ Perasan …” Pian berkata .
“ Minumlah … Penat Aufa buat air untuk korang .” Pelawa Thaqif . Najla di pangkunya.                                                                                                                    
“ Anak hang ni iras sapa ? Dari tadi aku tenung , tak macam hang pun …” Daus berseloroh . Sengaja dia mahu menyakat rakan karibnya itu .
“ Anak aku macam akulah … At least aku dah keluarkan satu produk kau bila lagi …” Perli Thaqif . Dia tahu kisah rakannya itu .
“ Entah ? Sekali aku minta dengan abah aku , aku nak kahwin awal macam hang . Hang tau apa dia cakap ?” Daus bercerita .
“ Apa ?” Soal Fitri .
“ Abah aku tunjuk iklan RHB …” Daus mengeluh . Pian tertawa .
“ Itulah hang … Gelojoh sangat …” Pian bersuara .
“ Mana tak gelabah ? Fina ajak aku nikah cepat , dia takut aku sangkut dengan awek kat U…” Daus berterus-terang. Thaqif tersenyum .
“ Habis tu kau jawab apa ?” Soal Thaqif .
“ Aku kata , aku setia dengan dia . Lagipun , aku nak cari wife yang duduk rumah . Jaga aku , jaga anak-anak . Aku tak maulah anak-anak aku terabai . Aku takut depa jadi macam anak maklang aku . Besar ja , terus jadi sosial. Rabat belakang moto jantan . Malu satu keturunan…” Luah Daus .
“ Ray , isteri kau kerja ke tak ?” Soal Fitri .
“ Kerja . Tapi Aufa kerja sendiri . Masa flexible . Najla pun dia bawa sekali .” Tutur Thaqif . Najla beralih tangan , Fitri mengambil Najla .
“ Cikgu kerja apa ?” Soal Pian .
“ Kerja dengan mak mertua aku . Jaga kedai mas …” Jawab Thaqif .
“ Hah … hang tak cakap pun bini hang anak orang kaya …” Daus berkata . Terkejut dengan info rakannya itu .
“ Aku pun tak tau sebelum kami kahwin . Lepas kahwin baru aku tau …” Jawab Thaqif .
“ Jadi , hang tak bercintalah dengan cikgu sebelum kahwin ?” Soal Pian .
“ Tak . Kami bercinta lepas kahwin . Masa tu, baru nak berkenalan . Lepas akad, baru aku dapat nombor phone Aufa . Di sebabkan aku masih sekolah , Aufa still study . Parents kami pisahkan dulu . 3 bulan aku mengayat dalam telefon . Lepas tu , baru kami bercinta . Masa bercintalah aku rasa lama sangat nak tunggu 3 bulan lagi , baru Aufa tamat pengajian . Huh … seksa amat . Lebih kurang 6 bulan juga lepas akad , baru kami sebumbung …” Cerita Thaqif . Ingat senang ke nak bercinta …
“ Owh … menarik juga kisah kau ni …” Fitri berkata . Najla beralih tangan kepada Pian pula .
“ Qif … ajak kawan-kawan makan .” Laung Puan Najwa dari dapur .
“ Jom , kita makan . Isteri aku masak beriani hari ni …” Pelawa Thaqif . Najla di ambilnya . Mereka menuju ke ruang makan di dapur .
“ Makan kenyang-kenyang . Nanti balik U , susahlah nak jumpa makanan sedap-sedap ni …” Puan Najwa berkata . Pian , Daus dan Fitri tersenyum . Aufa mengambil Najla dari dukungan suaminya .
             ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
“ Sayang … terima kasih sebab terima B dalam hidup sayang .” Thaqif bersuara . Najla telah lama tidur di dalam kotnya .
“ Sama-sama kasih .” Aufa menjawab . Wajah suaminya di renung .
“ B nak tahu sebab apa Aufa terbuka hati nak bercinta dengan B ?” Soal Aufa . Thaqif mengangguk .
“ Cer cite ? Cer cite ?” Thaqif berkata seperti di dalam filem Hantu Kak Limah . Aufa tersenyum manis …
“ Sebab masa B mengorat sayang … B cakap ….”
“ Cakap apa ?” Soal Thaqif .
“ B cakap . Aufa , saya rasa kita patut move on next stage . Lepas tu ..” Kata-kata Aufa di sambung Thaqif .
“ B cakap , jom kita bercinta . Aufa sudi tak ?” Cerita Thaqif . Aufa tertawa kecil . Ingat pun suaminya ini …
“ Betul . Masa tu , B fikir apa ekh ?” Soal Aufa . Dia ingin mengetahui perasaan suaminya tika itu . Thaqif senyum nakal .
“ Perasaan B masa tu B tak kisah . Tapi … perasaan B sekarang , B kisah sangat …” Thaqif memegang bahu isterinya dengan kedua-dua belah tangan . Aufa menjarakkan wajahnya yang hampir terkena hidung suaminya .
“ B … kita kena pantang …” Kata Aufa  tersekat-sekat . Dia faham senyuman suaminya itu . Thaqif memeluknya .
“ Dah lepas pantanglah … Pantang 100 hari je .. Now , dah lebih 120 hari . So ..” Bisik Thaqif di telinga Aufa .
So ?” Soal Aufa pula . Pelukan di leraikan .
“ Betul tak faham ?” Soal Thaqif . Aufa mengangguk .
“ Tak faham words , ye ... Ok , kita buat praktikal .” Thaqif mengenyitkan matanya .
“ B !!” Aufa terjerit perlahan . Mana taknya , Thaqif menolaknya . Terbaring dia di atas katil.
“ Syuh … Sayang janganlah bising . Nanti Najla bangun …” Thaqif bersuara . Matanya memandang anak mata Aufa . Mereka berdua tersenyum manis . Rindunya …
                                                                 -TAMAT-

7 comments:

  1. Assalamualaikum .. Selamat Hari Raya. Cerpen ni untuk semua. Harap semua suka. Pasal JTDS ... akak dah habiskan semua bab . Semua sekali 73 bab . Tengah editing sebelum hantar kpd publisher . Doakan supaya di terbitkan ...

    ReplyDelete
  2. wslm... Selamat Hari Raya
    Tq sis :)

    ReplyDelete
  3. selamat hari raya kak .. semua cerita2 akak bez2 ...gud luck untuk JDTS .. semoga dipermudahkan urusan :)

    ReplyDelete
  4. Selamat hari raya....waaa...xsabar nk tggu JDTS versi cetak....

    ReplyDelete
  5. Selamat hari raya
    Waaa..xsbr tgu JTDS versu cetak! Tahniah

    ReplyDelete
  6. Selamat Hari Raya... semua cerpen best sgt2... tak beratkan otak.. serius best...

    ReplyDelete
  7. best dik...santai dn cute sngt...tahniah yer dik...teruja menanti...

    ReplyDelete