mawar putih

mawar putih

Tuesday 9 July 2013

MINI NOVEL : INSPEKTOR + PILOT = CHEMISTRY ?( PART 5 )



MINI NOVEL : INSPEKTOR + PILOT = CHEMISTRY ?
PART 5
“ Kau nak ke mana ni ?” Soal Fitri yang duduk di sebelah kerusi pemandu tanpa memandang Tia . Dia memberanikan diri untuk bertanya apabila menyedari bahawa jalan yang mereka susuri bukannya jalan ke rumah . Dadanya masih berdebar apabila melihat wajah isterinya . Bila terpandang je muka Tia , ingatannya tentang kejadian di hotel kembali menerpa .
“ My first kiss ….” Desis hati Fitri .
“ Putrajaya .” Jawab Tia tenang . Sengaja Tia tidak bersuara selepas kejadian dia mencium suaminya itu . Malu …
“ Buat apa ?”
“ Tenangkan fikiran .”
   Akhirnya mereka tiba di Putrajaya . Cermin tingkap di turunkan sebelum enjin kereta di matikan . Tia menghela nafas yang tertahan . Perasaannya bercampur –baur antara malu , marah plus bengang . Rasanya kisah diaorang yang paling tak logik dek akal . Ada pulak first night jadi pelarian begini . Tia tertawa kecil . Fitri menoleh ke arah isterinya . Hairan .
“ Ehh.. kau dah mereng ke ? Ada pulak ketawa tengah – tengah alam ni ? Kena sampuk ke ?” Fitri menyindir .
“ Kau memang sayangkan makwe kau ke ? Sayang sangat ?” Soal Tia . Sayu suaranya .
“ Mestilah . Kenapa kau tanya ? Kau jealous ekh ….” Fitri sengaja mahu menyakitkan hati Tia lagi .
“ Kalau aku cakap aku jealous , kau nak bagi ke hak aku ?” Selamba je Tia menyoal Fitri kembali .
“ Kau … Kau jangan cabar aku . Karang aku bagi kat sini juga baru kau menyesal …” Gertak Fitri . Tia memandang Fitri tajam . Lain yang dia maksudkan , lain pula Fitri faham .
“ Bukan itu maksud aku . What I meant is … kau boleh ke sayang aku as your wife ? Boleh tak kau lupakan girlfriend kau untuk aku . Aku nak kita bagi chances dengan marriage kita . Aku tak nak parents kita kecewa . Kita cuba , please …” Tia bersuara . Entah mengapa air matanya mengalir apabila teringatkan ibu bapanya . Fitri terkedu melihat pipi isterinya di nodai oleh mutiara jernih . Terasa seperti ingin di sapu air mata tersebut tetapi ego mematikan niatnya .
“ Tia … aku tak boleh . Aku sayang sangat dengan Erin . I can’t promise to love you . I’m sorry , Tia .” Tutur Fitri .
“ Iz … betul kau takde perasaan kat aku ?”
“ Betul . Aku tak …” Kata – kata Fitri di potong Tia .
“ Iz …tengok mata aku and said that you never love me …” Tia memegang wajah suaminya , anak mata mereka bertembung . Berbicara sendirian .
    Fitri kaku , ada satu rasa yang menjalar di dalam hatinya . Rasa yang sama sewaktu pertama kali dia bertemu Tia . Rasa yang indah . Mata bulat berwarna coklat itu seakan – akan mengamitnya ke alam fantasi . Pipi mulus tersebut di elus dengan seribu rasa yang bertandang. Wajahnya di tundukkan sedikit demi sedikit mendekati wajah Tia . Bibir mereka bertaut rapat menzahirkan rasa yang terpendam selama ini . Mereka terbuai dek perasaan mereka sendiri . Fitri mula mencium leher jinjang isterinya . Lama di situ sehingalah satu cahaya menerjah mereka .
“ Astaqfirullahalazim …. Apa kamu berdua buat ni ? Tak takut Allah ke ?” Sapa satu suara bersama beberapa orang lagi di belakangnya . Fitri tergamam , Tia juga begitu . Mereka terkejut dengan sergahan tersebut . Tia menolak tubuh Fitri ke tepi .
“ Encik , sila beri kerjasama . Kami polis , diaorang ni dari jabatan agama islam . Kami sedang jalankan rondaan di kawasan ini . Keadaan encik dan pasangan mendatangkan curiga . Jadi , kami mohon encik dan pasangan keluarkan ic dan juga sebarang bukti yang menunjukkan bahawa encik dan pasangan mempunyai hubungan yang sah .” Jelas anggota polis tersebut dengan panjang lebar .
“ Encik , its not like you’re thinking . We’re husband and wife . Kami baru je kahwin pagi tadi. Majlis baru je habis . Kalau tak percaya tengok ni …” Fitri menunjukkan inai di jari isterinya serta cincin perkahwinan mereka .
“ Encik , sila berikan kerjasama . IC ….” Arah seorang dari mereka .
“ Tapi , encik . Kami ni betul – betul husband and wife .” Fitri masih lagi mahu mempertahankan kebenaran .
“ Iz , bagi je lah ic tu …. Bawa tak salinan dokumen nikah ?” Tanya Tia . Tia terlebih dahulu menghulurkan icnya sementara Fitri menarik keluar icnya dari dompet . Tia lebih tenang kerana dia telah mengetahui prosedur yang di kuatkuasakan untuk kes tangkap khalwat .
“ I left it at home .” Jawab Fitri perlahan .
“ What ?” Terkejut Tia mendengar ucapan suaminya itu . Di jeling wajah Fitri menggambarkan dia marah dengan sikap cuai Fitri . Nampak gayanya mereka benar – benar di tangkap khalwat bersama . Tia tersenyum di dalam hati .
“ Nak lari sangat dari kena tangkap basah tadi . Tup – tup kena tangkap juga . Nasib baik kena tangkap dengan aku , kalau dengan si rambut blonde tadi tak ke naya ?” Desis hati Tia . Tia menarik keluar lencana polisnya sebelum menghulurkannya kepada salah seorang anggota tersebut .
“ Kami minta maaf . Dokumen memang terlupa nak bawa . Lagipun kami baru nikah . Kalau tak percaya , Sarjan boleh telefon Bukit Aman .” Kata Tia tenang .
“ Ini Puan Zara ke ? Jabatan D7 , Bukit Aman ?” Tanya anggota polis tersebut .
“ Ya , saya .”
“ Maaf , Puan . Nanti saya tanyakan Ustaz , boleh excuse ke tidak ?” Anggota tersebut bergerak ke depan kereta untuk berbincang bersama Ustaz .
“ Puan . Saya minta maaf . Saya kena amanah , prosedur tetap prosedur . Puan boleh ikut kami ke balai dahulu sementara menunggu ahli keluarga Puan hantarkan dokumen .” Tutur Ustaz .
“ Baiklah . Saya faham , Ustaz .” Jawab Tia . Kumpulan anggota tersebut menuju ke kenderaan mereka . Tia menghidupkan enjin kereta sebelum mengekori kenderaan tersebut .
“ Ni semua salah kau . Kalau tak mesti tak jadi macam ni ? Malu tau tak ?” Fitri membebel di dalam kereta .
“ Encik Fitri , sepatutnya encik kena berterima kasih kepada saya . Sebab saya dah hindarkan encik dari kena tangkap basah dengan awek encik .” Kata Tia sambil mendail nombor telefon bapa mertuanya .
“ Apa maksud kau ?”
“ Tadi ada ambush dekat hotel .”
“ Mana kau tahu aku dekat situ ? Kau intip aku ?” Fitri menuduh .
 Takde maknanya aku nak intip kau buat kerja tak senonoh tu . Kebetulan aku minum kopi dekat Dome . Suddenly , aku ternampak kelibat kau dengan si blonde tu . Then , baru aku teringat yang hari ni ada ambush . So , dengan baik hatinya aku tolong selamatkan kau .” Talian sibuk pula . Tia mencuba sekali lagi .
“ Bukan kau cuti ke hari ni ?” Tanya Fitri lagi . Dia curiga dengan jawapan isterinya .
“ Memang cuti pun . Tadi aku ke pejabat sekejap . Release tension . Dapat 12 bullet , kira ok lah . Aku tahu dari pejabat , masa aku nak keluar aku sempat tanya kawan aku .” Akhirnya berjaya juga menghubungi bapa mertuanya . Ikon loud speaker di sentuh Tia .
“ Assalamualaikum , papa . Tia nak minta tolong sikit . Tia dengan Fitri ada dekat Putrajaya . Boleh papa datang balai , bawa dokumen nikah sekali .”
“ Balai ? Tia dengan Fitri tak apa – apa ke ?” Tanya Dato Hassan .
“ Papa jangan risau . Kami kena tangkap basah je . Si Fitri ni lah , tak bawa salinan …” Malu Tia . Gara – gara mereka Dato Hassan kena turun padang .
“ Tunggu , nanti papa bawakan . Fitri letak di mana Tia , dokumennya ?”
“ Dalam laci meja kerja , sebelah kanan .” Jawab Fitri .
“ Tahu pulak nak bersuara . Nasib baik kena tangkap dengan isteri sendiri . Kalau tak , papa suruh kamu berhenti kerja . Tolong daddy kamu lagi bagus .” Bebel Dato Hassan .

BERSAMBUNG ....

No comments:

Post a Comment