mawar putih

mawar putih

Wednesday 23 October 2013

CERPEN : BAIK , BOSS....(PART 2)



CERPEN : BAIK , BOSS ....
PART 2
“ Fatin , saya nak kamu pindah tingkat bawah . Jom , saya tunjukkan tempat baru kamu .” Arah Dato Fahim.
“ Saya turun pangkat ke Dato ?” Soal Fatin . Terperanjat dengan kata –kata Dato Fahim .
“ Bukan . Saya nak kamu jadi setiausaha anak saudara saya buat sementara waktu . Nanti saya balik dari Mekah , kamu kerja balik dengan saya . Sekarang boss kamu , anak saudara saya .” Kata Dato Fahim sambil melangkah ke pintu lif . Fatin mengekorinya .
“ Encik Reza ?”Tanya Fatin .
“ Reza ? Macam biasa , dia dekat Johor .” Jawab Dato Fahim .
“ Owh , saya ingatkan Encik Reza gantikan Dato .” Mereka melangkah ke dalam ruangan pejabat di tingkat 14 itu . Para pekerja di bahagian itu berdiri , tanda hormatkan Dato Fahim . Dato Fahim hanya tersenyum dan membuat isyarat tangan supaya mereka duduk .
“ Dato , anak saudara Dato garang tak ?”
“ Tak adalah ….” Tersenyum Dato Fahim dengan persoalan Fatin itu . Mereka tiba di bilik tersebut . Pintu di ketuk .
“ Khal , pak ngah ni ….” Dato Fahim bersuara .
“ Masuklah , pak ngah ….” Khalish Iskandar bersuara . Mereka melangkah masuk ke dalam pejabat itu .
“ Apa yang kamu buat di bawah tu , Khal ?” Soal Dato Fahim apabila melihat anak saudaranya sedang tertunduk – tunduk di bawah meja kerjanya .
“ Cari pin tie . Jatuh tadi . Haa… dah jumpa . Ada apa pak ngah ?” Soal Khalish sambil berdiri . Tergamam seketika apabila melihat gadis yang berada di sebelah bapa saudaranya . Matanya merenung Fatin , sehinggakan Fatin menundukkan pandangannya .
“ Ehem …sudah – sudahlah tenungnya … Ni , pak ngah kenalkan . Fatin , setiausaha pak ngah merangkap setiausaha kamu . Fatin akan tolong kamu handle company masa pak ngah takde .”
“ Fatin .. Ni , Khalish Zackry . Kamu panggil je Khal . Bantulah dia apa yang patut , Khal kamu jangan malu pula nak bertanya . Fatin ni walaupun muda tapi kerjanya semua tip-top . Mari saya tunjukkan tempat kamu Fatin .” Dato Fahim bersuara sebelum melangkah keluar dari pejabat Khalish .
“ Ok , Dato .” Fatin menjawab sambil mengekori langkah Dato Fahim . Wajah Khalish sempat di pandangnya sekilas .
“ Matilah aku … Kenapa mesti dia ….” Desis hati Fatin .
“ Minggu depan kamu start kerja dengan boss baru . Minggu ni kamu kerja dengan saya lagi.” Dato Fahim memberikan penerangan . Meja di hadapan bilik Khalish menjadi tempat baru buat Fatin . Telefon bimbit Fatin berbunyi . Telefonnya di renung .
“ Dato , we have a meeting in Putrajaya at 11am . Should we go now ?” Tanya Fatin .
“ Terlupa pula . Kalau begitu , jom kita gerak sekarang . Khal , pak ngah nak kamu ikut sekali. Kenal dengan supplier , nanti senang kamu nak kerja . Fatin , call Rahman . Lagi 10 minit kita gerak .” Arah Dato Fahim . Fatin mengangguk .
                          ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
“ Huh … penat .” Keluh Fatin .
“ Mama … Khal nak mandi …” Khalish bersuara .
“ Kejap ye , sayang ….” Fatin menepuk sofa di sebelahnya supaya anaknya duduk di situ .
“ Khal … mari aunty mandikan . Kesian mama …” Pelawa Nani . Biasalah cikgu , boleh balik awal . Hari ini gilirannya memasak , jadi dia telah menyediakan makan malam buat mereka bertiga .
Thanks , Nani .” Ucap Fatin .
No hal , lah kawan . Aku dah masak , nanti kita makan .” Kata Nani .
                               +++++++++++++++++++++++++++++++++++++
“ Kau tahu , boss baru aku siapa ?” Fatin menyoal . Nani menggeleng .
“ Mana aku tahu , kau tak cerita …” Nani bersuara . Kain di lipatnya .
“ Mamat yang accident dengan aku dulu … Rupa – rupanya dia anak saudara Dato Fahim .”
“ Hah … biar betul ?” Terkejut Nani . Tangannya berhenti melipat kain .
“ Aku tak tahulah apa nasib aku lepas ni … Aku tengok bukan main lagi dia jeling aku . Seram … nasib baik ada Dato . Tapi minggu ni saja lah … minggu depan aku dah start kerja dengan anak saudara Dato .”
Handsome tak ? Ada macam hero novel tak ?” Kata Nani dengan teruja .
“ Banyaklah kau hero novel … Nampak macam garang je …” Tutur Fatin sambil mengusap rambut Khal yang sedang tidur di ribanya .
“ Aku tak rasa macam tu … Jangan – jangan dia jodoh kau kot … Manalah tahu , gaduh – gaduh lepas tu bercinta pulak …” Nani mengusik . Fatin mencebik .
“ Hish … kau ni . Kau ingat realiti ni serupa dengan novel ke ?”
“ Kemungkinan akan jadi realiti kalau kau usahakan . Aku nak tengok juga kau berumah tangga , tak kanlah kau nak membujang sampai ke tua ….” Nani memberi pendapatnya .
“ Aku rasa lebih baik aku membujang . Aku dah serik bercinta . Tahu je aku ada anak terus break , macamlah aku suruh tanggung si Khal ni .” Omel Fatin . Sudah 2 orang memutuskan percintaan dengannya . Sebabnya tidak masuk dek akal langsung , mereka tidak mahu Khal di jaga oleh Fatin . Mana boleh , Khal adalah jantung hatinya . Dari kecil dia menjaga anak kecil itu . Dia tunduk mencium dahi Khal . Comelnya….
“ Kalaulah aku ada abang lagi … Aku suruh je dia kahwin dengan kau …” Tutur Nani . Kesian dengan nasib kawannya . 

BERSAMBUNG ....

No comments:

Post a Comment