mawar putih

mawar putih

Tuesday 22 October 2013

CERPEN : BAIK , BOSS ....(PART 1)



CERPEN : BAIK , BOSS …

PART 1
Hello , Nani . Kau boleh tolong aku pick-up Khal , tak ?”
“ Kau dekat mana sekarang ?” Soal teman serumahnya , Rosnani .
“ Aku baru keluar dari JW Marriot , ni … Ada meeting dengan klien tadi .”
“ Ok , aku ambil . Tapi ... kau cepat sikit . Aku nak keluar dengan tunang aku ni . Kita orang dah janji nak beli barang hantaran hari ni …” Nani berkata .
“ Baik , Cikgu Nani ….” Fatin Nabila berseloroh . Dia tersenyum di hujung talian sebelum dia menamatkan panggilan itu . Dia bernyanyi mengikut lagu yang berkumandang di radio . Tiba– tiba ada kereta yang membelok secara melulu menyebabkan keretanya bergesel dengan kereta tersebut .
“ Ya Allah …” Fatin memberhentikan keretanya di bahu jalan . Kereta tersebut turut berbuat demikian . Fatin turun dari keretanya , dia ingin berjumpa dengan pemandu Nissan putih tersebut . Bahagian keretanya yang bercalar di perhatikannya .
“ Besar juga , ni . Terbang lagilah duit aku bulan ni , dah la baru bulan lepas tukar tayar …” Omel Fatin di dalam hatinya . Matanya memerhatikan pemandu kereta Nissan tersebut yang menuju ke arahnya , laju .
“ Ehh … kau dah buta ke ? Aku nak kau bayar ganti rugi , sekarang !!” Tengking pemandu Nissan tersebut . Terpinga – pinga Fatin di buatnya .
“ Dia yang salah , aku pula yang kena …. Nanti kejap kau …” Kata hati Fatin . Mengelegak darahnya .
Excuse me . Kau yang salah , aku pula yang kena . Sepatutnya kau yang bayar aku . Kau tak belajar undang – undang ke ? Beri kanan jalan dahulu , faham? Sekarang kau bayar ..” Fatin memandang tajam pemuda di depannya . Dasar anak orang kaya , berlagak ….
“ Aku tak kan bayar walaupun sesen pun . Kau nak buat apa ?” Khalish tersenyum sinis . Fatin bertambah geram .
“ Kereta kau memang banyak , ekh ?” Tanya Fatin . Otaknya telah merencanakan sesuatu . Fatin turut tersenyum .
“ Kereta aku ada 3 lagi dekat rumah . Kenapa ? Kau nak pinjam ?” Kata Khalish dengan riak . Seronok pula dia melihat wajah gadis yang semakin memerah di depannya itu . Fatin mengambil batu sebesar bata itu lalu di balingnya ke cermin kereta hadapan pemuda tersebut . Terlopong Khalish dengan tindakkan berani gadis bertudung tersebut . Tanpa rasa bersalah Fatin memandu dari situ .
“ Padan muka . Kau cabar aku sangat ….” Fatin tersenyum lebar meraikan kemenangannya . Keretanya memecut laju membelah jalan .
“ Habislah …. Mesti Reza marah aku . Nak balik rumah ke ,tak ? Baik aku pergi tukar cermin, kalau tak mahunya aku kena bebel dengan dia .” Khalish berkata di dalam hati . Dia memandu kereta sepupunya itu ke bengkel .
“ Punya besar batu aku baling tapi retak je … Kereta mahal kot …” Fatin bermonolog sendirian .
“ Gila punya pompuan . Sekali lagi aku jumpa , siap kau ….” Khalish menghentak stereng kereta . Gegaran yang berlaku menambahkan keretakkan di cermin tersebut . Khalish menarik nafas , kelajuan kereta di kurangkan . Takut cermin pecah …
                    +++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
“ Sayang …. Mama home ….” Laung Fatin dari luar rumah . Nani berdiri di muka pintu , beg tangan di sangkutkan di bahu .
“ Aku pergi dulu . Kesian cik abang aku tunggu dah 20 minit . Kau pergi mana ?” Nani bertanya sambil menyarung kasut .
Sorry kawan . Aku accident tadi …” Mendatar jawab Fatin .
“ Kau ok tak ? Dah pergi klinik ?” Soal Nani . Risau dengan sahabat baiknya itu .
“ Aku ok . Cuma kereta aku je , calar sikit … Ehh , kau pergilah nanti aku cerita . Kesian cik abang kau tu , bukan senang nak dapat pelepasan …” Fatin tersenyum . Nani memboloskan dirinya ke dalam kereta tunangnya , Kapten Kamal . Hon dibunyikan , Fatin melambai mereka sebelum menapak ke dalam rumah .
“ Khal , where are you ? Mama dah balik ni ….” Laung Fatin sekali lagi . Dia duduk di sofa . Penat . Namun tiada sahutan .
“ Sayang … mama minta maaf . Mama kerja jauh hari ni … Khal … janganlah merajuk … Ok, kalau Khal cium pipi mama sekarang . Mama bawa Khal makan McD malam ni …” Tutur Fatin . Tudung di bukanya .
“ Nak , nak , nak ….” Jerit Khal sambil menuruni anak tangga . Pipi Fatin di ciumnya kiri dan kanan . Fatin tersenyum , menjadi juga taktiknya .
“ Busyuknya anak mama ni …. Jom , mama mandikan .” Fatin bersuara . Pipi gebu Khalish Farhan di ciumnya . Tubuh anak kecil itu di dukungnya , mereka menuju ke atas .
                ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
“ Mama … Khal nak papa … Semua kawan Khal ada papa . Mana papa Khal ?” Soal anak kecil tersebut . Tergamam seketika Fatin dibuatnya .
“ Mama …”
“ Ye , sayang ….” Rambut Khal di ciumnya sambil menepuk peha anaknya itu .
“ Papa kan kerja … Sudah , Khal tidur dulu . Nanti , kalau papa dah balik mesti dia datang jumpa Khal .” Fatin sebak .
Good night , mama .” Ucap Khal sebelum mencium pipi Fatin .
Nite , sayang .” Fatin membalas ciuman tersebut . Dia turut berbaring di sebelah anaknya itu. Wajah putih bersih tersebut di renungnya . Kenangan silam kembali tertayang di kotak fikirannya satu – persatu .
   Kejadian tersebut berlaku 3 tahun yang lalu . Ketika itu dia baru berusia 23 tahun , malam kejadian dia menjaga Khalish yang baru berusia 3 bulan . Masih segar di ingatannya apabila pihak hospital menelefonnya mengatakan bahawa abang dan kakak iparnya terlibat dalam satu kemalangan . Terburu – buru dia menelefon Nani supaya mengambilnya di rumah . Khalish di jaga ibu bapa Nani buat sementara waktu . Sempat abangnya berpesan supaya menjaga dan mendidik Khalish dengan baik seperti anaknya sendiri . Usai berjanji , abangnya menghembuskan nafasnya . Bercucuran air matanya terbit tanpa henti .
    Dengan pertolongan ibu bapa Nani , mereka mengkebumikan arwah abang dan kakak iparnya . Keluarga kakak iparnya tidak hadir kerana dia tidak tahu bagaimana hendak menghubungi mereka . Abang dan kakak iparnya kahwin lari . Hal ini menyebabkan keluarga kakak iparnya  memutuskan pertalian dengan kakak iparnya . Jadi dia mengambil alih tugas menjaga Khalish, walaupun waktu itu dia baru setahun berkerja sebagai setiausaha . Kasihan Khalish … sudah menjadi yatim piatu ….
“ Sayang anak mama ….” Sebuah ciuman hinggap di pipi kiri Khalish yang sedang tidur itu . Fatin memeluk Khalish sambil memejamkan matanya .

BERSAMBUNG ......

3 comments: