mawar putih

mawar putih

Monday 12 August 2013

CERPEN : CINTAKU @ AIDILFITRI



CERPEN : CINTAKU@AIDILFITRI

“ Khalida !! Buat air , kawan walid dah sampai .” Laung Encik Khairul .
“ Ok walid .” Jawab Nia di dapur . Biasalah hari raya , sibuk memanjang . Kejap – kejap bancuh air , tambah ketupat , kuih raya , rendang macam – macam lagilah .
“ Hidang laksa sekali . 4 orang makan .”
“ Ok .” Nia mengambil pinggan , laksa di letakkan ke dalam pinggan . Sudah menjadi kebiasaan, hari pertama raya dia akan membuat laksa untuk di jadikan menu santapan tetamu yang bertandang .
   Seketika kemudian uminya , Puan Farah turut membantunya . Seronok sangat walidnya apabila menerima panggilan dari sahabatnya itu . Kata walid , sahabatnya yang bertandang ke rumah mereka merupakan teman sekuliah walid ketika mereka menuntut di UK dahulu . Sahabatnya itu bekerja dengan Kedutaan Malaysia di Australia . Baru pencen dan kembali menetap di Malaysia 2 bulan yang lalu . Puan Farah mengangkat dulang yang berisi minuman , Nia pula menyusun pinggan yang mengandungi laksa di meja makan . Nia ke hadapan untuk memanggil tetamunya .
“ Walid … makanan dah sedia .” Ucap Nia .
“ Nia … ni Uncle Fauzan , isterinya Aunty Mira . Yang handsome ni Andy , anak depa .” Nia menyalami pasangan suami isteri tersebut . Andy turut menghulurkan tangan untuk bersalaman . Nia kaget , dia merenung Andy . Andy juga begitu , matanya menatap seraut wajah lembut milik Nia .
“ Eh… mamat ni , tak kan tak tahu adab Melayu kot . Mentang – mentanglah dah duduk lama kat overseas tu . Lupa daratan betul …” desis hati Nia .
“ Cantiknya dia … muka lembut je , mata coklat lagi .” Kata hati Andy . Matanya asyik merenung Nia , apabila mata mereka bertembung kedua – dua mereka leka . Satu perasaan indah menjalar di pembuluh darah . Jantung berdegup lebih pantas daripada biasa . Nia mula sedar , dia mula bersuara .
Sorry …” Nia berlalu ke dapur , merah pipinya dek renungan Andy tadi . Mesti walid , uncle dengan aunty perasan . Malunya .
“ Apasal mamat tu tenung aku macam nak tembus ?” desis hati Nia .
“ Rul .. maafkan anak teruna aku ni . Macam tak pernah nampak perempuan , kesian anak hang kena tenung .” Terhambur ketawa oleh kedua – dua sahabat lama itu . Giliran Andy pula yang termalu .
“ Nia memang macam tu , malu dengan laki . Salah aku juga hantar pi sekolah pompuan dari kecik . Sekarang kira ok sikit , lepas belajar kat U. Kalau sembang dengan laki , tunduk memanjang tak mau tengok mata . Katanya seriau .” Terang Encik Khairul .
“ Jom pi makan , sejuk pulak laksa tu nanti .” Encik Khairul menjemput tetamunya makan .  Setibanya di meja makan , bau semerbak kuah laksa menusuk hidung mereka . Terbuka selera mereka untuk menikmati hidangan tersebut .
“ Nia .. nak pi mana tu …” Tanya Puan Farah .
“ Nia naik dulu .”
“ Tak payah nak lari … duduk sini teman tetamu makan .” Arah walidnya .
   Nia duduk di kerusi menikmati kuih tart nenas . Aunty Mira memuji keenakan juadah yang di hidangkan . Andy diam tidak bersuara , khusyuk sungguh dia menikmati laksa tersebut . Sesekali Andy menjeling Nia di hadapannya . Perlakuannya di perhatikan oleh ibu bapanya . Tersenyum mereka , akhirnya berjaya juga rancangan mereka untuk menyatukan Andy dengan Nia .
“ Khai … kira jadilah bulan depan . Nampak macam tak sabar ja tu .” Encik Fauzan menyatakan hasrat hatinya .
“Alhamdulillah . Jadi juga kita berbesan .” Tersedak Andy dengan ucapan tersebut . Nia menghulurkan air kepada Andy . Nia sudah dapat menebak perihal walidnya .
“ Nia setuju ?” Tanya Puan Mira .
“ Nia ikut walid dengan umi ja . Apa yang baik bagi walid dan umi , baik juga untuk Nia .” Nia tersenyum manis . Kedua – dua lesung pipitnya terserlah .
“ Manisnya dia senyum ..” Hati Andy berbicara .
“ Andy pula setuju tak ?” Puan Farah bertanya . Andy tidak menjawab , dia ralit menilik wajah Nia .
“ Ehemm… anak teruna papa ni , tak menyempat pulak . Sudah , malu Nia . Dari tadi asyik tenung ja .” Encik Fauzan menepuk bahu anaknya .
“ Andy pun ikut kata papa and mama , but …” kata – kata Andy tergantung . Malu rasanya ingin menyuarakan niat hatinya itu .
“ Tapi apa ?” Laju Puan Mira bertanya .
“ Andy nak cepatkan . 2 minggu boleh ?” Meletus ketawa mereka berempat . Ingatkan apa tadi , nak minta cepatkan wedding rupanya .
“ Anak siapalah ni ? Gelojoh …”  Ujar Encik Fauzan dengan tawa yang masih bersisa .
“ Anak hang lah Zan . Sebijik macam hang , muda – muda dulu .” Encik Khairul tertawa lagi .
                                 ++++++++++++++++++++++++++++++++++
Beberapa tahun kemudian
“ Sayang … menung apa tu …” Andy memeluk Nia dari belakang , tangannya mengusap perut Nia yang memboyot itu .
Nothing .. Teringat masa mula – mula kita jumpa dulu .” Nia ketawa kecil . Andy mencuit hidung mancung isterinya .
“ Sayang ketawakan abang ya … Nak kena denda ni …”
“ Abang !!!” Nia menolak wajah Andy menjauhi wajahnya .
Daddy Mummy … Cepat la … Adam dah lapar ni ..” Adam menarik tangan ibu bapanya . Andy mengusap kepala Adam , anak sulung mereka yang kini berusia 4 tahun . Langkah di atur menuruni anak tangga .
“ Adam nak makan apa nanti ?” Nia bertanya .
“ Nasi pattaya dengan milo ais .” Nia mengusap perutnya . Terasa sakit  perutnya , saat baby menendang .
  Sayang …. Sakit ka ? Nak bersalin dah ka ?” Cemas Andy bertanya .
“ Tak lah , baby kicking ja . Adam nak rasa baby gerak ?”
“ Nak ..” Nia meletakan tangan Adam di perutnya , tersenyum Adam tatkala merasa tendangan adiknya itu .
“ Daddy !! Baby kicking …”
Excitednya anak daddy ni . Adam suka adik keluar cepat ?” Adam mengangguk .
“ Abang … janganlah , nanti Nia tak sempat makan tomyam .”
Baby …kalau nak keluar … tunggu mummy sempat makan tomyam na ….” Nia mengusap perutnya .
    Due datenya masih berbaki seminggu , Syawal kali ini mereka akan di temani seorang lagi ahli baru . Gusar juga hati Nia , kalau anaknya nak keluar awal . Tapi tak apa kot , esok kan dah Syawal . Lepas berbuka mereka akan ke rumah uminya , beraya di sana . Lagipun papa dan mamanya turut berada di situ .
                      +++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
“ Abang … bangun …Nia rasa baby nak keluar dah .” Nia mengoncang tubuh suaminya itu . Andy pantas bangun memanggil orang tua mereka . Mereka bergegas ke hospital .
   Beberapa minit kemudian mereka sampai ke hospital . Nia di masukkan ke dewan bersalin setelah air ketubannya pecah . Andy turut menemani isterinya di dalam dewan . Setelah bertarung selama beberapa minit Nia melahirkan seorang bayi perempuan yang comel seberat 2.7 kg . Nia di tempatkan di wad biasa setelah melahirkan anaknya tanpa komplikasi . Selesai Andy mengazankan bayi mereka , ahli keluarga yang lain datang menjenguk .
“ Alhamdulillah …. Bertambah lagi ahli keluarga kita .” Ucap Encik Fauzan .
“ Comel … macam mummynya .” Puan Mira memuji .
“ Mestilah comel … tengok siapa daddynya . Kan Adam …” Adam sedang tidur di riba Puan Farah . Mereka ketawa gembira . Nampak gayanya beraya di hospital lah mereka .
                                                                  -TAMAT -       
# Selamat Hari Raya Aidilfitri . Ucapan ikhlas dari akak buat semua pembaca . #
NOTE : Berdandanlah cantik2 , kot – kot ada yg bertemu jodoh di Aidilfitri . Behave well too . Jaga kesopanan dan kesusilaan sebagai Gadis Melayu …J

1 comment: