mawar putih

mawar putih

Tuesday 13 January 2015

CERPEN: I HATE YOU, ENCIK SADO !!! (PART 1)


CERPEN : I HATE YOU, ENCIK SADO !!!
PART 1
“ Fika … tempat apa kau bawak aku ni ?” Soal Sofia Humaira. Kakinya setia melangkah mengekori sahabat baiknya, Syafikah.
“ Kau ikut jelah, Ira …” Fika bersuara. Kaki melangkah kedalam gim tersebut. Tempat pun nampak exclusive semacam je … Ira memandang si receptionist yang setia tersenyum.
“ Cik, boleh saya bantu?” Soal si receptionist yang bertag nama Kamelia itu.
“ Saya nak daftar di sini.” Kata Fika. Tangannya masih mengenggam tangan Ira.
Under pakej yang mana satu, cik?” Kamelia menunjukkan pakej yang di sediakan.
“ Yang ini. Saya nak trainer dia sekali. Perempuan.” Fika memberitahu. Pakej pelajar di pilihnya. Kamelia mencatat sebelum menelefon seseorang.
“ Boleh diskaun tak, dik?” Soal Fika. Mahu taknya, kos ahli untuk 6 months dah cecah seribu lebih. Belum campur kos ambil trainer lagi …
“ Boleh … Nanti, kak bincang dengan boss. Kawan kak ni tak nak join ke?” Soal Kamelia.
“ Saya ? Tak naklah. Saya dah ada kelas lain …” Jawab Ira. Matanya menangkap seraut wajah yang amat di kenalinya. Jejaka tersebut tersenyum manis kepadanya. Tetapi Ira sekadar menjeling. Menyampah …
“ Itu, boss saya. Boss !! Ada customer baru.” Laung pekerja tersebut sambil melambai bossnya. Jejaka tersebut mendekati Ira dan Fika.
“ Awak boss tempat ni ke?” Soal Fika. Terkejut dengan penampilan si jejaka yang mendekati mereka. Handsome macam model iklan Nivea tu, cuma kulit je tak berapa nak putih … Sado pulak tu. Lain pula reaksi Ira, dia sekadar memandang ke arah lain. Tak tertarik pun …
“ Ye saya. Cik ?” Ahmad Benz Fareeq berkata. Senyuman di maniskan lagi, maklumlah rezeki sudah sampai ...
“ Panggil saya Fika, je … Ni, kawan saya Ira.” Syafikah memperkenalkan Humaira. Terpaksalah Humaira berpaling dan memandang si jejaka tersebut.
“ Boss, kakak ni nak ambik trainer sekali. Perempuan.” Khabar pekerjanya Kamelia.
“ Jom, Cik Fika. Kita berbincang di sana.” Fareeq menunjukkan meja yang di sediakan untuk pelanggannya. Fika tersenyum manis, dia mendahului langkahnya ke tempat tersebut. Fareeq membiarkan Ira melepasinya sebelum dia berjalan beriringan bersama Ira.
“ Ehh .. Kenapa dekat sangat ni ? Pergilah sana.” Humaira berkata perlahan, takut di dengari rakannya.
“ Biarlah …bukannya dosa pun …” Fareeq turut berbicara dengan nada perlahan. Humaira yang tidak selesa dengan sikap Fareeq itu, berlari anak sedikit supaya dia jalan seiring Fika. Fareeq tersenyum sambil menggelengkan kepalanya.
“ Malu lagilah tu … Ni, tak boleh jadi. Nikah dah 2 bulan, habuk pun takde. Kena fikir strategi baru ni …” Kata hati Fareeq. Takkan nak tengok saja? Bini sikit punya cun …
                +++++++++++++++++++++++++++++++++
Handsome kan mamat tadi ?” Tutur Fika. Hampir tersedak Ira di buatnya. Sudahlah dia baru meneguk minumannya.
“ Kau ni minum pun gelojoh …” Fika bersuara lagi sambil menghulurkan tisu kepada rakannya.
“ Mamat tu kau kata handsome ? Kau dah buta ke? Kau tak tengok ke kulit dia dah serupa gula merah. Lainlah kalau putih macam Izue Islam ke? Boleh juga nak cakap terfall in love ..”
“ Aku tahulah taste kau kulit yang putih-putih. Tapi serious, abang sado tadi macho makin segak dengan kulit hero Malaya tu. Sweet je aku tengok …” Kata Fika sambil mencedok chocolate moltennya. Ira mencebik.
“ Tak habis-habis puji mamat tu. Geram aku. Mak dengan ayah pun sama suka sangat dengan mamat ketul bata tu …” Ira berkata dalam hatinya.
“ Banyaklah kau punya macho … Takkan dah jatuh cinta kot ?” Perli Ira. Fika tersenyum. Yang pasti hatinya sukakan abang sado tadi.
“ Suka jugak. Tapi kan Ira, tadi aku tengok abang sado tu asyik pandang kau je … Aku rasa dia suka kau.” Fika berkata.
“ Jangan merepek. Aku tak suka sado-sado. Aku suka yang kurus tinggi macam Valentino Rossi. Kalau kau nak kau ambiklah …” Ira bersuara tanpa pandang sekeliling. Fareeq yang kebetulan berada di situ terdengar bicara tersebut.
“ Ya Allah … Kau ni … Apasal teruk sangat taste kau. Mamat sekeping papan juga kau berkenan. Tak logik betul. Cik Ira … zaman sekarang semua orang suka yang macam Aaron Aziz.” Bebel Fika.
“ Biarlah, taste aku. Cepatlah makan, nanti aku nak balik takde teksi pulak?” Ira mengelap mulutnya.
“ Aku hantar kau.” Fika berkata sebelum menyisip minumannya.
“ Ehh … tak payah susah-susah. Kakak sepupu aku tak suka orang singgah rumah.”
“ Takpe aku hantar kau tepi jalan je. Bukannya nak singgah rumah pun …”
“ Tak payah. Aku bukannya apa, Fika … Kakak sepupu aku tu jaga standard sikit. Pantang kalau nampak aku tumpang kereta kawan yang tak branded. Dia siap pesan dengan aku, kalau nak tumpang kawan pastikan kawan tu naik kereta brand Toyota. Tu brand paling lekeh.” Ira terpaksa kelentong sahabatnya itu. Maklumlah nak selamatkan diri …
“ Kereknya kakak sepupu kau tu …” Fika mencebik. Manusia macam ni pun wujud ke …
“ Nasib kaulah Fika … Sorry terpaksa tipu. Aku nak selamatkan diri je … Nanti tak pasal-pasal kau tahu aku dah kahwin …”  Kata Ira di dalam hatinya. Fika meneruskan suapan terakhirnya sebelum mereka pulang ke rumah masing-masing.
                 +++++++++++++++++++++++++++++++++++++
“ Patutlah tak tergoda dengan aku. Rupa-rupanya taste dia berbeza sekali dengan apa yang aku ada. First, dia suka orang kulit putih macam dia. Tapi aku kulit coklat. Second, dia suka orang tinggi. Tu aku ada, tinggi apa aku ni … Third, dia suka yang kurus macam Rossi tu. Yang tu memang kontra habis dengan aku. Mana boleh kurus, tak sesuai kot dengan title pemilik gim … Pasal putih mungkin boleh usaha, sebabnya ada produk putihkan kulit. Apa susah aku beli je dekat Go Shop, Aura White Man Advance 3x lebih putih …” Gumam Fareeq sambil tersenyum lebar. Buat iklanlah pulak …
“ Sanggup pula dia offer aku dekat kawan baik dia. Tengoklah nanti … abang akan pastikan Ira jatuh cinta dengan abang … Misi pertama, here we go …” Fareeq tersenyum lagi sambil menatap gambar persandingannya bersama Ira. Bingkai gambar tersebut di cium sebelum di letakkan kembali ke tempatnya. Dapat cium gambar pun jadilah …
“ You … buka pintu ni ..” Laung Ira dari luar sambil mengetuk pintu bilik Fareeq.
“ Sekejap.”
“ Hah … Kenapa ketuk bilik abang malam-malam ni? Datang nak menyerah diri ke ? Abang on je …” Kata Fareeq dengan senyuman nakal. Ira kegeraman, jelingan di berikan.
“ Hish … kenapa otak tu advanced sangat? Tu tak dengar ke bunyi bell? You ada pesan apa-apa ke?” Soal Ira. Fareeq mengerutkan dahinya. Setahunya dia tidak membuat apa-apa pesanan. Takkanlah posmen kot … Dah malam ni …
“ Sapa ?” Fareeq berjalan ke jendela. Gerangan yang menekan loceng di intainya melalui tingkap biliknya. Ira turut berbuat demikian.
“ Kak Alia !!” Suara mereka bergabung. Terkejut dengan kehadiran Alia.
“ Macam mana ni …” Ira gelabah. Tangan Fareeq di tariknya.
“ Itulah, dulu abang suruh sebilik tak nak. Takde privacy lah, itulah, inilah …” Bebel Fareeq. Ira memuncungkan bibirnya.
“ Pergi letak beg tu dalam bilik Ira. Nasib baik abang beringat, kalau tak, kantoilah kita …”
“ Beg apa ni ?” Soal Ira. Fareeq sudah pun menapak turun anak tangga. Sudah lama tetamu mereka itu berembun.
“ Beg kecemasan … Ambil wallet dengan phone abang sekali. Charger jangan lupa. Lepas tu tutup lampu, kunci pintu bilik tu …” Pesan Fareeq yang telah pun sampai ke bawah. Ira hanya menurut.
                     +++++++++++++++++++++++++++++++++++++
“ Apasal lambat sangat ?” Soal Alia dengan beg besar di sisinya. Fareeq menutup kembali pintu pagar rumahnya menggunakan alat kawalan jauh. Senyuman di ukirkan kepada kakak kandungnya itu.
“ Akak salah timing. Kak Long lupa ke kitaorang ni pengantin baru …” Selamba badak je jawapan si Fareeq.  Alia menampar bahu adiknya. Cakap tak tapis … Ira yang baru menapak ke bawah sudah merah mukanya menahan malu.
“ Hah … Ira sihat?” Soal Alia yang masih berdiri di pintu hadapan.
“ Sihat, Kak Long. Meh, masuk Kak Long.”
“ Wanginya rumah korang …” Tegur Alia. Fareeq membawa bagasi kakaknya ke dalam rumah. Pintu di tutup, siap kunci lagi.
“ Besarnya beg. Ni mesti baru balik merantau ni …” Desis hati Fareeq. Tag bagasi di beleknya. Tokyo …
“ Biasa je, Kak Long. Ira guna Ambi Pur je …”
“ Ira ok duduk sini? Reeq buli Ira tak?” Soal kakak ipar Ira.
“ Ira ok, Kak Long. Abang Reeq baik dengan Ira.” Jawab Ira. Tiba-tiba je suaminya itu menyendeng di sebelahnya siap pegang tangan lagi. Tersenyum-senyum … Miang .. Hairan Alia di buatnya. Rimas plus meluat pulak menegok tingkah laku adik kesayangannya ini.
“ Kau apahal Reeq? Macam kucing jantan nak mengawan je. Pergilah bancuh air ke, apa ke? Menyampah aku tengok kau senyum macam tu. Macam orang GS je …” Alia berkata. Hah , ambik!! Sekali si perantau ni buka mulut , pedih kot …
“ Biarlah, isteri Reeq kot …” Fareeq berbicara sebelum berlalu ke dapur.
“ Hah … menjawab, menjawab. Akak debik baru tahu …”
“ Ira jangan terkejut pulak. Akak memang macam ni, brutal sikit. Maklumlah perantau … Self defence nombor satu . Pasal Reeq, kalau dia mengada-ngada dengan Ira cakap je dengan akak. Biar akak basuh dia sikit …” Kata Alia dengan senyuman manis.
             ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
“ Kak Long memang macam tu, ekh?” Soal Ira yang mengiring ke kiri. Fareeq segera mengiring ke kanan. Wajah Ira memenuhi pandangannya.
“ Kak Long ? Hemm … Kak Long tu, tak suka terikat. Semenjak tunangnya buat hal dulu. Kak Long tak macam dulu. Sifat lembut dia macam dah hilang, yang ada sekarang sikap dia ala-ala minah tomboy. Papa dengan mama pun tak tahu nak buat apa. Nak tegur lebih-lebih, risau dia lari tak balik rumah dah …” Cerita Fareeq. Bantal peluk di tepuknya.
“ Kak Long tak kerja ke?” Ira bertanya lagi.
“ Kerja. Kerja sendiri. Empat bulan kerja. Dua bulan off. Pergi melancong.” Jawab Fareeq. Tanpa dia sedari tangannya mengelus rambut Ira.
“ Kerja apa tu ? Ada on off pulak …” Ira tertawa kecil. Dia terasa ada tangan yang bermain-main dengan rambutnya. Tetapi dia buat derk je … Selesa pulak begitu. Rasa nak terlelap je ..
“ Kak Long tu pereka hiasan dalaman. Sebab tu kalau 2 bulan off pun dia mampu. Apa lagi panjang kakilah jawapnya … Jenuh mama membebel. Mangsanya abanglah … Siap suruh kahwin lagi. Nasib baiklah wife abang ni cute …” Tutur Fareeq sendirian. Ira sudah pun terlelap. Fareeq memandang wajah Ira.
“ Patutlah senyap. Tidur rupanya. Membazir je aku cerita panjang lebar …” Fareeq tersenyum sambil membetulkan comforter di tubuh Ira. Lampu tidur di tutupnya.
                +++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
“ Ira … tunggu.” Laung Adam. Dia berlari mendekati Ira dan Fika. Cap di betulkan.
“ Kau apahal Adam?” Soal Fika. Ira buat tak tahu je, siap bermesej sambil tersenyum-senyum lagi. Dah gaya orang bercinta pulak, padahal mesej dengan kakak ipar je …
“ Ira kenapa bagi bunga tu dekat orang lain ? Ira tak suka abang ke?” Soal Adam lagi.
I’m sorry, Mr Adam. Saya tak berminat dengan anda. Lagipun saya dah berpunya.” Ira menayangkan sebentuk cincin berlian miliknya. Mas kahwin masa nikah dulu …
“ Tipu. Abang tak percaya. Ira sengajakan kata begitu. Sebab Ira taknak abang ngorat Ira, betulkan?” Adam ingin mencapai tangan Ira tetapi Ira lebih pantas mengelak. Dia berdiri di belakang Fika yang sedikit berisi.
“ Saya memang dah berpunya. Encik Adam pergilah ngorat orang lain, saya memang tak berminat.” Ira dah gelabah. Apasal wujud orang yang tak faham bahasa ni … Rimas. Semenjak dia di semester pertama lagi Adam ni mula masuk line. Tahulah senior …
“ Abang dah berubah. Abang bukan playboy lagi. Abang betul-betul suka Ira. Kalau Ira tak percaya abang bawa rombongan meminang, ye …” Adam masih merayu Ira. Fika terkejut mulutnya di tekup dengan telapak tangan.
“ Ini kes buaya dah bersara ni. Hebat sungguh kau Ira without gedik-gedik pun boleh tawan sang buaya jadian …” Desis hati Fika. Matanya melirik Ira di belakang. Ira seakan-akan faham isyarat Fika itu lantas menampar bahu kawannya.
No!! Awak tak faham ke? Saya cakap saya dah berpunya. Saya cintakan orang lain. Faham?” Ira menahan marahnya. Rasa dah berkuap kepala ni, sudahlah tengahari. Berdiri pulak di tempat parking, dengan tudung lilit-lilit lagi. Berpeluh …
Ok, fine. Kenalkan abang dengan jejaka pilihan Ira tu. Sekarang.” Adam menghembus nafasnya dengan kuat.
“ Sekarang ? Mana boleh, dia kerja.” Kata Ira. Mati nak cari siapa? Hanya wajah encik suami yang terlayar di fikirannya tika ini.
“ Nak ke dia tolong aku ? Lepas aku jual mahal dengannya?” Desis hati Ira. Runsing …
“ Kalau dia sayangkan Ira, serious dengan Ira, mesti dia boleh tinggalkan kerja dia sekejap. Lagipun sekarang waktu lunch. Call dia sekarang.” Arah Adam. Sedikit sebanyak pengalaman sebagai player menbantunya untuk menangani masalah sebegini. Manalah tahu Ira tipu je …
“ Kena telefon Reeq ke? Aku mana ada boyfriend. Lagipun Reeq kan suami aku, esok-esok aku kena jatuh cinta dengan dia jugak. Takkan nak berpisah pulak? Mahu ayah dengan mak tak mengaku anak nanti. Tak mahu aku jadi anak derhaka…” Omel hati Ira.
“ Hah !! Kenapa bisu? Ira takde boyfriend kan ? Ira sengaja tipu abang kan?” Soal Adam.
“ Betul saya dah berpunya. Sekejap saya call.” Kata Ira. Tangan Fika di tariknya, berteduh di bawah parking motor yang berbumbung. Lama lagi mendidihlah otaknya …
“ Kasi aku nombor gim kau tu.” Pinta Ira. Padahal boleh je call terus tuan empunya badan …
“ Nak buat apa?” Soal Fika, bingung.
“ Aku nak minta tolong abang sado kau … Kalau dia jadi boyfriend jadian aku, rasanya baru Adam berputus asa.” Jawab Ira.
“ Amboi !! Hari tu cakap tak suka encik sado …” Perli Fika. Telefonnya di keluarkan, nombor telefon di tunjukkan kepada Ira.
“ Terpaksa. Kau juga yang cakap abang sado kau tu perfect, full package …” Ira mendail nombor pejabat suaminya. Ira meletakkan jari telunjuknya di bibir apabila talian di jawab. Dia menjauhi Fika. Fika mencebik.
BERSAMBUNG ....

12 comments:

  1. Assalamualaikum ... Enjoy reading cerpen terbaru daripada cik writer. Idea dari adik-adik saya, kebetulan bf adik saya en sado. Nantikan sambungannya ... LOL :)

    ReplyDelete
  2. Best. Cite yang menarik. Ira ne dalam terpaksa sebenarnya suka juga. hehe

    ReplyDelete
  3. Best cerita ni .
    Nak sambung lg..

    ReplyDelete
  4. best..best..hehe..nk lagi

    ReplyDelete
  5. Best..
    Cepat cik writer smbung lgi xsbr nk baca:))

    ReplyDelete
  6. sambung sambung ������

    ReplyDelete
  7. hehe..ble nk smbng lagi..bestt

    ReplyDelete
  8. Aka kapan di sambung lanjutan JYTD

    ReplyDelete
  9. Best...cepat2 sambung cik writer. ...:)

    ReplyDelete
  10. Tertunggu2 abg sadooo....Sambunggg2.....besttttt.....

    ReplyDelete